פגיעת הברק: ומה עושים כשלא ניתן לחפש אשמים?

המאמר פורסם ב-כיפה, 16.10.19

תקציר

התופעה השכיחה היא שכל אימת שמתרחש אסון כלשהו – מחפשים את האשמים, את הבאתם לדין, את חובת מימוש האחריות. יש בהרגל זה היבטים טובים, שכן זו משמעותה של אחריות, וזו דרכו של תיקון.

״וְאָבִיתָ תְהִלָּה מִגְּלוּמֵי גוּשׁ, מִגָּרֵי גַיְא, מִדְּלוּלֵי פֹעַל״ (פיוט ״אשר אימתך״ ליום הכיפורים) 

ישנם אסונות שנוגעים בנו יותר. פסיכולוגים יפענחו את הסיבה לכך, אולם לא ניתן להכחיש את המציאות הזו. פגיעת הברק משמיים – הפכה רבים רבים לשותפים עמוקים בתפילות, בבקשות, לתחינות לרפואת המשפחה, לחיזוקה ואימוצה בימים הקשים האלה.

התופעה השכיחה היא שכל אימת שמתרחש אסון כלשהו – מחפשים את האשמים, את הבאתם לדין, את חובת מימוש האחריות. יש בהרגל זה היבטים טובים, שכן זו משמעותה של אחריות, וזה דרכו של תיקון. אולם כמו דברים רבים אחרים – גם כאן יש מחיר להפרזה בעמדה זו, וגם כאן – העיסוק במציאת האשמים מונע פעמים רבות את ההתמודדות האמיתית.

לעיתים אנו חווים מציאות בה אין אשמים. מול הקב״ה מתחוללת תנועה אמונית מורכבת, אך כתובת אנושית לא קיימת. ואנו ניצבים מול אירוע גדול מאתנו. 

הוא מנכיח את אחד הפנים שלנו: פגיעים, איברים בבריאה, נתונים גם לממשלת חוקי הטבע, כפי שאמרנו ב״ונתנה תוקף״ – ״חציר כלה, ענן פורח, חלום יעוף".

לא ניתן לברוח מכך. שאנו גם צלם אלוהים, וגם מוכים מברק משמיים. גם מצווים על שמחה, וגם בוכים וכואבים. 

לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

"כי מי יוכל לשפוט"

מאמרים

חופש הדיבור וההגבלה העצמית

מאמרים

בקש שלום ורדפהו

מאמרים

כפה עליהם AI כגיגית

מאמרים

קיימות? היהדות התחילה עם זה מזמן

עוד בצהר לאתיקה

האם מוסרי לקצר את השירות הצבאי בגלל לימוד תורה? שאלת המשך

האם מוסרי לקצר את השירות הצבאי בגלל לימוד תורה?

האם בשבת מותר לטלטל את הטלפון כדי להתעדכן בהתראות פיקוד העורף?

האם מותר הלכתית לבחור את מין העובר?

האם מוסרי לסכן חיילים – כדי להציל אזרחים פלסטינים?

מי אחראי לנזק מהצפה במחסן שבבעלותי? ועד הבית או בעל הדירה שמחזיק 2 דירות בבניין?

האם מחובתי ההלכתית לתת חלק בירושה לבתו של בעלי המנוח – גם אם החוק פוטר אותי?

האם מותר להעביר אחריות מוסרית לבינה מלאכותית בקבלת החלטות על חיי אדם?