עד כמה נוכחת השמיטה בחיינו?

"שבתון", 2.5.2021

תקציר

השלכותיה של מצוות השמיטה כמעט ולא נוגעות ברוב בציבור, למעט ציבור החקלאים שבעצמו אינו גדול. האם אנו רשאים להרחיב את מצוות השמיטה לתחומי עיסוק נוספים על מנת שתהיה יותר רלוונטית? או שמא הדבר יחשב דווקא כסילוף דברי התורה והפקעת האלוהיות שלה?

שנת השמיטה קרבה ובאה. ההשלכות שלה על רוב הציבור הנאמן למצוות – אינה גדולה, מלבד על החקלאים המועטים הצריכים להיערך בצורה משמעותית ביותר לשנה זו, ואנחנו צריכים לחזק אותם בדרכם. והשאר? בעלי הגינות נכנסים בדרך כלל להאצה גדולה בחודשים הקרובים, וכל מה שלא נעשה במשך שבע שנים נעשה עתה, כי "עוד מעט יהיה אסור"; המשק הביתי נערך בדרכו – בין לסומכים על היתר המכירה, ורואים בו את הדרך הראויה ביותר במצב המורכב בו אנו נמצאים, בין אלה המחפשים פתרונות אחרים, ומעצימים את חקלאות הגויים והיבוא, ובין אלה שמבקשים להתבסס על "אוצר בית דין" – וכאמור, אין מדובר במהפכה גדולה.

על בסיס התשתית ההלכתית צפה ועולה השאלה הגדולה והמשמעותית ביותר – כיצד להנכיח את שנת השמיטה בעולמנו? שאלה זו היא חלק בלתי נפרד ממצוות רבות בתורה, שמכוונות לחברה החקלאית: ביכורים, לקט, שכחה, פאה, ערלה, כלאיים וכדו', ומצוות נוספות המחלחלות גם למטבח הביתי: תרומות ומעשרות. החברה שלנו אינה חקלאית. פחות מאחוז אחד עוסק בחקלאות הקשורה לשדה (הסטטיסטיקה של החקלאים כוללת גם את ענף הלול והרפת), ולמעשה למצוות אלה אין השפעה של ממש.

מה נכון לעשות בעת הזו, דווקא מתוך האמונה העמוקה בנצחיות המצוות ובא-לוהיותן? רבים נוטים להתמקד בשמיטת כספים, וטוב ויפה הדבר, אך לא זו בלבד ששמיטת כספים היא בסוף שנת השמיטה, היא בוודאי אינה עוקרת ממקומה את שמיטת הקרקע, המבטאת יותר מכל את קדושת הארץ, את שבת לה', ואת המחויבות למצוות הקשות ביותר. לפיכך, אין אנו יכולים להסתפק בעיסוק המממש את יסודות שמיטת כספים גם בעת הזו, ולהזניח את מקומה של שבת הארץ.

מנגד, הרשאים אנו להרחיב את מצוות שמיטת הקרקעות לתחומים אחרים בעיסוקינו, כמו שנעשה הדבר במעשר כספים, שהורחב מהמצוות התלויות בארץ גם להכנסות אחרות? האם זהו סילוף התורה, והפקעת הא-לוהיות שלה, כיוון שלא נצמדים להיותה של מצוות השמיטה קשורה לארץ ישראל כארץ הקודש, או שלהפך – זוהי ההיענות הגדולה לדבר ה', וקיום של "קדושים תהיו" ביחס לשנת השמיטה ?

דברים אלה הם פתיחה לדיון. הם שצריכים להסעיר אותנו בתקופה הקרובה. אפשר שהם יפתחו עוד ערוץ להתקשרות בתורה ולמצוותיה, הוצאה משש שנות הקיום הריטואליות, וקיומה של שנה מיוחדת בעולמנו. וכך, מתוך שמירת השמיטה במובן המצומצם של המטבח הביתי נצא לקומות גבוהות בהרבה של מצווה ייחודית זו, בדיוק כמו שמתחולל ביום השביעי (שבת), בשבוע השביעי (שבועות), ובחודש השביעי (תשרי).

אולי יעניין אותך גם:

תגיות: בהר

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

"וחי אחיך עמך" – מה הבעיה בריבית?

טרקטור בשדה

מאמרים

עד כמה נוכחת השמיטה בחיינו?

מאמרים

האם ריבית היא עוול מוסרי? מבט אתי לפרשת "בהר"

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

בתי דין לענייני ממונות

מאמרים

שבט אחים ואחיות

מאמרים

ברכה וקללה בארץ

מאמרים

שבעה דנחמתא

מאמרים

מערכת המשפט זקוקה לרענון רציני

הרב יובל שרלו

מאמרים

הרב יובל שרלו, בראיון לאראל סג"ל על החברה הישראלית: " כולנו רקמה אנושית אחת"

סרטונים

הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בארגון רבני צהר, בשיחה עם אראל סג"ל, על החברה הישראלית

סרטונים

"בנפול אויביך אל תשמח" – הרב יובל שרלו בראיון לתוכנית צבע הכסף ב"כאן ב" בנושא חיסולו של הנייה