מתי פעולה קיצונית היא חיובית? מבט אתי לפרשת פנחס

תקציר

פרשת פנחס צריכה להעלות אצלנו את השאלה האם יש מצב שבו אין מקום לדין הרגיל ויש מקום לקנאות וקיצוניות. לפעמים במבט לאחור ניתן לראות שהעולם ניצל בזכות פעולה כזו.. איך יודעים מתי פעולה קיצונית היא חיובית?

קנאתו של פנחס מהווה אתגר אתי עצום. מול המעשים הקשים במחנה ישראל עם בנות מדיין הוא קם ונוקם את נקמת השם, והורג נשיא בישראל ואת האישה שאיתו.

קל לומר שהסיפור לא רלוונטי להיום, אך זהו פיתרון קל.

קל לומר שהסיפור לא רלוונטי להיום, אך זהו פיתרון קל. להפך, פרשה זו צריכה להעלות אצלנו שאלה האם יש מצבי קצה בהם כל הדינים מתמוטטים וקנאות של אדם אחד מצילה את העולם.

אנו רואים פעמים רבות לאורך ההיסטוריה שמעשים קיצוניים הצילו את העולם, אך כמובן שמלכתחילה מעשה קיצוני הוא אסור. העולם האתי הוא סבוך ולרוב להגיע למסקנה כזו דורשת מעבר של מחסומים אדירים ועצומים. ובכל זאת העולם יותר מורכב ומסובך ממה שאנחנו חושבים, ובמבט לאחור לעיתים ניתן לראות שהעולם ניצל בזכות מעשים קיצוניים.

תגיות: פנחס

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

"ואין בשל בניך דומה זה לזה"

מאמרים

מתי פעולה קיצונית היא חיובית? מבט אתי לפרשת פנחס

מאמרים

קנאות הכלה והיפוך הלב

מאמרים

מקנאות להיפוך הלב- מבט אתי לפרשת "פנחס"

מאמרים

קנאות- מעורר השראה או נוגד את האתיקה? מבט אתי לפרשת "פנחס"

עוד בצהר לאתיקה

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?