מערכת המשפט חיונית – אם יש בה אמון

תקציר

על רקע הסערות במערכת המשפט ובפרקליטות והנתונים על התדרדרות אמון הציבור במערכת המשפטית, הרב יובל שרלו קורא למבקרים ולמערכת עצמה – כולם צריכים לסגת לאחור – כי בנפשנו הדבר • פורסם לראשונה ב17.11.19 באתר כיפה

הסיפור הראשון, לאחר גרוש אדם וחווה מגן עדן, מלמד אותנו מה מתחולל בעולם בו הדרך היחידה להתמודד עם קונפליקטים – היא האלימות. קין רצח.

קיומה של מערכת משפט, שיש לה יכולת אכיפה  – הוא האלטרנטיבה העיקרית למציאות זו. הסכסוך מוכרע על ידי גורם שלישי, שופט, שזוכה לאמון הצדדים המעורבים בו, מכוח יושרתו, ומכוח העובדה שהוא מוכוון על ידי חוק. נכס חיוני של חברה הוא אפוא מערכת משפט, אך זה מותנה באמון בה. 

הפגיעה באמון נובעת בדרך כלל משני מקורות: ראשון בהם הוא הנאשמים שמעדיפים שמערכת המשפט לא תכריע את גורלם, אלא שכוחם יעשה זאת; שני שבהם הוא גאוות יתר וחציית גבולות של מערכת המשפט עצמה. הצירוף של שניהם – מסוכן לנו מאוד. כיוון שאם לא תהיה לנו מערכת מוסכמת ליישוב סכסוכים – הם יוכרעו ברחוב.

איך מחדשים את האמון הזה?

כשכולם ייסוגו צעד לאחור. בין בתקיפות נגד בתי המשפט ומערכת אכיפת החוק; בין בחריגה מתחומי העיסוק ובגאוות יתר. כי בנפשנו הדבר.

לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים בנושא

הרב יובל שרלו

סרטונים

הולדת צאצאים מזרעו של חייל שנפטר – זכות קדושה או גבול אתי שאסור לחצות?

מאמרים

אישה חייבת לגלות לבעלה את זהות האב

מאמרים

לא תעשו עוול במשפט

סימני שאלה אדומים על רקע סימני שאלה שחורים

מאמרים

פרשת הרב טאו חייבת להתברר

צילום כריכת הספר

מאמרים

"הרצחת וגם ירשת?"

מאמרים

יחסי פרט וכלל במשבר הקורונה

מאמרים

מחיר התביעות על רשלנות רפואית

מאמרים

הלקח שצריך ללמוד מ"פגסוס"

עוד בצהר לאתיקה

האם לקנות מוצר שיוצר בתנאי עבדות?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם ראוי מבחינה הלכתית לעבוד בחברת סייבר התקפי שמוצריה משמשים למטרות בלתי מוסריות?

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

אתיקה סביבתית: האם לקנות מוצר שמזיק לטבע בתהליך ייצורו?

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?