מסתבר שאסור לחשוב על רעת רעינו

המאמר פורסם ב-אתר שבתון, 1.6.2021

תקציר

מהו היסוד הבסיסי ביותר למדינה בעלת זהות יהודית? והאם מדובר בתביעות דתיות או אינברסליות?

על מה דיברו נביאי ישראל כאשר הם הציבו את המשימה הבסיסית והראשונית העומדת בפני מי שמבקש לבנות מחדש? מהו השלב הראשון של מדינה בעלת "זהות יהודית", שעליו יש לבנות את כל האחרים?

הנביאים היו עקביים ושיטתיים בדבריהם. לאורך כל ימי הנבואה, ולאורך כל דבריהם, הם הדגישו כי התשתית הבסיסית חייבת להיות מוסרית-אנושית. כדי שלא להאריך בציטוטים, די לנו אם נביא אחד מהם, המופיע בדברי זכריה הנביא. הרקע לדבריו הוא שליחותו לתת תשובה לשאלה שהציקה לשבי ציון – האם יש טעם להמשיך לצום את הצומות לזכר החורבן בשעה שעומדים קרוב מאוד לחנוכת הבית השני? תשובתו הייתה, כמובן, שהצום אינו מיועד לריבונו של עולם, כי אם לבני אדם, והיא נועדה להוות תמריץ לתיקון הדברים העיקריים שצריך לתקן.

ומהם דברים אלה? "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ: דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ, אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם. וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם, וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר אַל תֶּאֱהָבוּ, כִּי אֶת כָּל אֵלֶּה אֲשֶׁר שָׂנֵאתִי נְאֻם ה'" (זכריה ח, טז-יז). המשימה היא חד-משמעית: להתחיל בדיבור אמת האחד אל השני, לחפש את האמת ומשפט השלום, ובעיקר – לא לחשוב את רעת רעינו ולא להישבע שבועת שקר.

חשוב להדגיש: אלו תביעות שאינן נראות "דתיות", והן נשמעות אוניברסליות. ברם, רבי יהודה הלוי הדגיש בספרו כי הדבר אינו מנמיך את חשיבותן כי אם להפך. דבריו מאוד עוצמתיים: "…הודיעם הא-לוה כי הוא היה מסתפק בפחות מזה, באמרו להם מי יתן ושמרתם את המצוות אשר החברה הפחותה והשפלה ביותר מקבלת עליהם, והן הצדק וההטבה לזולת וההודאה לא-לוה על חסדו, כי התורה הא-לוהית לא תשלם כי אם לאחר שלמות החוקה החברתית והשכלית, ובחוקה זו כבר נכללו מעשי הצדק וההודאה על חסד הא-לוה, ואיש החסר כל אלה מה לו כי יביא קורבנות או יקים מצוות השבת והמילה ודומיהן אשר השכל אינו מחייבן ואף לא דוחן – הלא הן המצוות שנתייחדו בהן ישראל כתוספת על המצוות השכליות… "(מאמר שני, מח). הדברים מאוד חדים.

אנו נקראים אפוא לפתוח בכך. שמירה על הוראות א-לוהיות אלה אינה מונעת ויכוח פוליטי עז, מחלוקת על הדרך הראויה, ומאבקים רבים ומגוונים. אולם הוא מחייב להיות מכוון ומדויק, ובעיקר – לא לבקש את רעת האדם האחר, ולא להפוך אותו לדמון, כי אם לזכור כי חלק בד בבד עם המאבק על האמת, ועל הדרך הראויה, ישנה חשיבות גם לשאלת השלום, ולשאלת השותפות הפנימית באותם דברים שמהווים את התשתית הקיומית. דווקא אלה שנאבקים על זהותה היהודית של המדינה צריכים להקפיד יותר על כך, בשל העובדה שזהו דבר ה', ואלו הדברים שהובאו בדברי נביאיו המדברים אמת.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

תכונות הנדרשות משופט ראוי

מאמרים

להתקדם קדימה

מאמרים

קיימות יהודית: אחריות סביבתית מתלמוד למעשה

מאמרים

מדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה

מאמרים

האם כל אחד מאיתנו לוקה בהכבדת לב?

מאמרים

למה תכה רעך

סרטונים

עשרה בטבת: ראיון של הרב שרלו אצל אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103FM

מאמרים

על השבטיות

עוד בצהר לאתיקה

האם לקנות מוצר שיוצר בתנאי עבדות?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם ראוי מבחינה הלכתית לעבוד בחברת סייבר התקפי שמוצריה משמשים למטרות בלתי מוסריות?

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

אתיקה סביבתית: האם לקנות מוצר שמזיק לטבע בתהליך ייצורו?

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?