מי דואג לגרים? מבט אתי לפרשת "נשא"

תקציר

מהו מעמדו של הגר? מי דואג לו? ואיך זה קשור לשאלת הפליטים והעובדים הזרים?

מעמדו של הגר בתקופת המקרא היה קשה מאוד. הגר היה זר. בודד, ובלי אף אחד שידאג לו- מעמדו של הגר בתרבות העבר היה קשה מאוד.

בעולם בו אין זכויות אדם – מעמדו של הזר, של האחר – מופקר. בכל סיפורי התורה – קין, אברהם, יעקב –  אנו רואים שלזרים אין זכויות.

התורה מלמדת אותנו עיקרון מוסרי ואתי גדול בנושא. היא דואגת להגנה מיוחדת על הגר. ישנו אפילו קרבן מיוחד שנקרא "אשם גזל הגר" – קרבן מיוחד שמביא מי שגזל את רכושו של הגר. זהו חטא גדול יותר לגזול מגר מאשר מאדם רגיל. התורה עצמה מעניקה לו הגנה מיוחדת.

זהו עיקרון מוסרי עליון.

כיום, כאשר באים לדון בשאלת הפליטים והעובדים הזרים – חייבים לדון לאור דברים אלו. כמובן, כמו בכל דילמה אתית, ישנם צדדים לכאן ולכאן, ישנם דברים שאין ביכולתינו לעשות וכד' – אבל צריך לזכור תמיד את דברי התורה ורוח התורה, שמתנגדת בכל תוקף לעשיית עוול כלפי זרים.

לסרטוני 'אתיקה בפרשה' נוספים לחצו כאן

בחזרה לדף הבית

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

מי רוצה לגור ליד עבריין מין?

מאמרים

היכן קם העם היהודי

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

מאמרים

הזכות לשמור על שתיקה

מאמרים

על אילמות ואלימות

ניירות עמדה

[נייר עמדה] שיבה לקהילה של עבריין מין ואדם שפגע מינית – מסמך עקרונות מעשי

מאמרים

בשורת יום השבת לחברה הישראלית

מאמרים

הרב יובל שרלו: "אם צריך לנטות לכיוון מסוים – זה לצד של הנפגעות"

עוד בצהר לאתיקה

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?