מעמדו של הגר בתקופת המקרא היה קשה מאוד. הגר היה זר. בודד, ובלי אף אחד שידאג לו- מעמדו של הגר בתרבות העבר היה קשה מאוד.
בעולם בו אין זכויות אדם – מעמדו של הזר, של האחר – מופקר. בכל סיפורי התורה – קין, אברהם, יעקב – אנו רואים שלזרים אין זכויות.
התורה מלמדת אותנו עיקרון מוסרי ואתי גדול בנושא. היא דואגת להגנה מיוחדת על הגר. ישנו אפילו קרבן מיוחד שנקרא "אשם גזל הגר" – קרבן מיוחד שמביא מי שגזל את רכושו של הגר. זהו חטא גדול יותר לגזול מגר מאשר מאדם רגיל. התורה עצמה מעניקה לו הגנה מיוחדת.
זהו עיקרון מוסרי עליון.
כיום, כאשר באים לדון בשאלת הפליטים והעובדים הזרים – חייבים לדון לאור דברים אלו. כמובן, כמו בכל דילמה אתית, ישנם צדדים לכאן ולכאן, ישנם דברים שאין ביכולתינו לעשות וכד' – אבל צריך לזכור תמיד את דברי התורה ורוח התורה, שמתנגדת בכל תוקף לעשיית עוול כלפי זרים.