מעמדו של הגר בתקופת המקרא היה קשה מאוד. הגר היה זר. בודד, ובלי אף אחד שידאג לו- מעמדו של הגר בתרבות העבר היה קשה מאוד.
בעולם בו אין זכויות אדם – מעמדו של הזר, של האחר – מופקר. בכל סיפורי התורה – קין, אברהם, יעקב – אנו רואים שלזרים אין זכויות.
התורה מלמדת אותנו עיקרון מוסרי ואתי גדול בנושא. היא דואגת להגנה מיוחדת על הגר. ישנו אפילו קרבן מיוחד שנקרא “אשם גזל הגר” – קרבן מיוחד שמביא מי שגזל את רכושו של הגר. זהו חטא גדול יותר לגזול מגר מאשר מאדם רגיל. התורה עצמה מעניקה לו הגנה מיוחדת.
זהו עיקרון מוסרי עליון.
- כי כולנו רקמה אנושית אחת
- לקלף את הקליפות
- למה יש רציחות שהן בסדר מבחינתנו?
כיום, כאשר באים לדון בשאלת הפליטים והעובדים הזרים – חייבים לדון לאור דברים אלו. כמובן, כמו בכל דילמה אתית, ישנם צדדים לכאן ולכאן, ישנם דברים שאין ביכולתינו לעשות וכד’ – אבל צריך לזכור תמיד את דברי התורה ורוח התורה, שמתנגדת בכל תוקף לעשיית עוול כלפי זרים.