מבוא לאתיקה – חלק 1 בסדרה

אדם מאמין עשוי להשיב ״בעיני א-לוהים״, אך גם בקרב אנשים מאמינים התשובה לשאלה זו נתונה לדיון; ועל אחת כמה וכמה כאשר שותפים לשאלה אנשים שאינם מאמינים. מטבע הדברים, התשובה לשאלה זו משפיעה גם על הגדרת הראוי והלא-ראוי. כיצד נוכל אפוא להגדיר היטב מהו מעשה ראוי ומהו מעשה שאינו ראוי?

ישנם שני כללי מפתח המסייעים בידינו להתמודדות עם העובדה שאתיקה תלויה בנקודת מבט: ‏א. עקרונות אתיים מוחלטים – ישנם עקרונות אתיים הנכונים בכל מקום ובכל זמן שאינם משתנים כתלות בנקודת המבט, כגון השבת טובה תחת טובה; ‏ב. עקביות – לעיקרון אתי יש תוקף אך ורק אם הוא מופנה לכל הכיוונים. כך לדוגמה, אדם המאמין בחופש הדיבור חייב להיאבק גם על זכותו של החולק להביע את עמדתו.

שני כללים אלו מעניקים נקודת מוצא שתסייע לנו במציאת תשובה לשאלה המתמדת על אודות הגדרתו של המעשה הראוי.

לסרטון 2 בסדרה: הדילמה האתית

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

פרק ח | קיימות הלכה למעשה

מאמרים

קיימות יהודית: אחריות סביבתית מתלמוד למעשה

הרב יובל שרלו

סרטונים

פרשת שמות: למה תכה רעך?!

מאמרים

מהפכה במטבח: האם הבשר המתורבת ישנה את המטבח היהודי?

סרטונים

פרשת ויקרא: דרך ארץ קדמה לתורה. אבל באמת.

סרטונים

האתיקה של המחלוקת – על הספר "לשם שמיים"

הרב יובל שרלו

סרטונים

פרשת יהודה ותמר – מכישלון לגדולה: הודאה בטעות כדרך לצמיחה

מאמרים

פרק ה | יסוד שלישי: פיקוח נפש וראיית הנולד

עוד בצהר לאתיקה

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?