לא טובה השמועה – על פרשת חיים ולדר

המאמר פורסם ב-"כיפה", 18.11.2021

תקציר

על רקע התחקיר אודות הסופר חיים ולדר, המציג פגיעות מיניות שביצע לכאורה, מסביר הרב שרלו כי אסור להתייחס לחשדות כאל עובדה, אך חובה להתייחס אליהן כאל סיפור שאפשר שהוא נכון. בינתיים, להניח בצד את תורתו של החשוד

שתי תנועות מעצבות את היחס למי שהתלוננו עליו. 

ראשונה בהן היא ההכרה שתלונות אינן הרשעה, וכיכר העיר אינה בית משפט. צריך להיזהר מאוד מחריצת דין, מהגדרת האדם כרשע, ומקבלת הכרעות כתוצאה מדברים שלא נחקרו, נבדקו ונבחנו.

שניה בהן היא המשקל שיש לאפשרות שמא הדברים נכונים, המוכר בהלכה ובאתיקה: מעמד של מי שיצא עליו קול, ולא זו בלבד, אלא שהאתיקה וההלכה גם יחד מחייבים שלא להתעלם מכך שהמתנה עד גזר דין סופי מותירה זמן ארוך וממושך של פגיעות מסוגים שונים. ולעולם צריך לזכור שיש גם נפגעות ונפגעים, שיש לעמוד לצידן בתהליכי הבירור (יודגש: לא לקבוע שהם צודקים, אך לאפשר את כל המרחב והתמיכה הנדרשים לבירור).

מה אפוא עושים?

ההגדרה ההלכתית למציאות זו היא פשוטה: "למיחש בעי", ובניסוח מודרני יותר: אסור להתייחס לזה כאל עובדה, אך חובה להתייחס אליו כאל סיפור שאפשר שהוא נכון, ולאור זאת לקבל הכרעות רבות. במקרים מורכבים לא חורצים דין. במקביל, בינתיים, מניחים בצד את תורתו של מי שהתלוננו עליו.
ומתרחקים מכל מגע עם מה שעלול להתגלות ככיעור.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

תכונות הנדרשות משופט ראוי

מאמרים

להתקדם קדימה

מאמרים

קיימות יהודית: אחריות סביבתית מתלמוד למעשה

מאמרים

מדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה

מאמרים

האם כל אחד מאיתנו לוקה בהכבדת לב?

מאמרים

למה תכה רעך

סרטונים

עשרה בטבת: ראיון של הרב שרלו אצל אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103FM

מאמרים

על השבטיות

עוד בצהר לאתיקה

האם לקנות מוצר שיוצר בתנאי עבדות?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם ראוי מבחינה הלכתית לעבוד בחברת סייבר התקפי שמוצריה משמשים למטרות בלתי מוסריות?

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

אתיקה סביבתית: האם לקנות מוצר שמזיק לטבע בתהליך ייצורו?

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?