כלכלה אנושית: דווקא בשעת משבר חובה לבחון שיקולים אנושיים ומוסריים

המאמר פורסם ב-ice, 24.1.2023

תקציר

המציאות הכלכלית הסבוכה משפיעה גם על שוק העבודה. כיווץ הפעילות, עליית הריבית, משבר בינלאומי ודומיהם אינם רק סוגיות גלובליות. בצל שלהם נמצאים בני אדם, עובדים, לקוחות, ספקים, שיש להם גם שמות פרטיים

בשעה שהמערכת נאלצת לצמצם יש עוול מוסרי של ממש כאשר שכבה צרה וקטנה של אנשים שואבים את משאבי החברה, הפערים הולכים וגדלים, והמחיר מושת על אלה שנמצאים הרחק מן הצלחת.

המציאות הכלכלית הסבוכה משפיעה גם על שוק העבודה. כיווץ הפעילות, עליית הריבית, משבר בינלאומי ודומיהם אינם רק סוגיות גלובליות. בצל שלהם נמצאים בני אדם, עובדים, לקוחות, ספקים, שיש להם גם שמות פרטיים. את המחיר הכבד משלמות לא רק המערכות הגדולות, כי אם גם משפחות רבות, שמוצאות את עצמן במלחמת קיום. חובתו של דירקטוריון, מנכ"ל, מעסיק או כל גורם אחר לפעול בראש ובראשונה על פי חובתו כלפי הגוף שעליו הוא מופקד, ולפיכך קיצוצים, פיטורים ושינויים מבניים הכרחיים, שאם לא כן ייכרת הענף שעליו יושבים כולם. אך דווקא בשעת משבר חובה לבחון את הדרך שבה נלקחים בחשבון גם שיקולים אנושיים ומוסריים.

מחויבותו של מנכ"ל בראש ובראשונה היא כלפי הבעלים – בין פרטיים ובין בעלי מניות. ואף על פי כן, את המעמד של העסק לא הוא יצר לבדו. העובדים היו שותפים; גם הלקוחות; גם הספקים; גם המערכת שמסביב. גם אותם צריכים לקחת בחשבון בשעה שמקבלים החלטות, גם בשל העיקרון המוסרי שאין ראוי להשליך את מי שנהנית ממנו בשעת הצמיחה – לאשפתות, בשעה שהעסק מתמודד עם המציאות הכלכלית הנכונה. זו שעת מבחן להגינות, שגם מתן שכרה בצידה, כי ההתאוששות המקווה תזדקק למעטפת הזו, ואם היא לא תהיה קיימת כולם יהיו ניזוקים.

גם תהליכי פיטורין צריכים להיבחן תחת המטרייה המוסרית והאנושית. אין מעשה משמעותי יותר שיכול מנהל לעשות מאשר לתת תעסוקה. כך הגדיר הרמב"ם את המעלה הגדולה ביותר שיכול אדם לעשות למען חברו הנזקק. אם עומדת בפניו האפשרות לערוך קיצוץ מסוים במשכורות כולם ולא לפטר אנשים – זה המעשה הראוי לעשותו; אם עומדת בפניו האפשרות להוציא לחופשה, לשלוח לקורסים מקצועיים, ולתת לאנשים לשרוד מעל פני המים הסוערים – זה המעשה הראוי לעשותו; אם עומדת בפניו האפשרות לשקול בסוגיית קדימות הפיטורין למי יש סיכוי למצוא עבודה בחוץ ולמי אין – זה המעשה הראוי לעשותו.


יצירתיותו צריכה לעמוד למבחן גם בשעה הזו, שכן כל הכרעה שלו עלולה להיות חורבן גדול לגבי המפוטרים, ובד בבד עם חובתו לנהל במקצועיות ובנאמנות לבעלים יש לו מרחב גדול מאוד של שיקולים אנושיים שעתה העת להפעילם. זו משמעות הסולידריות שלנו כבני אדם, שהיא לא סוציאליסטית אלא אנושית, לא מלחמת מעמדות אלא הכרה בכך שאנחנו כולנו גם בני משפחה אנושית אחת גדולה.

ולא פחות מכך – שכבת השומן של החברה. מותר לאנשים להרוויח הרבה ביושר, וטוב שכך. אולם בשעה שהמערכת נאלצת לצמצם יש עוול מוסרי של ממש כאשר שכבה צרה וקטנה של אנשים שואבים את משאבי החברה, הפערים הולכים וגדלים, והמחיר מושת על אלה שנמצאים הרחק מן הצלחת. זה גם מסוכן מאוד. ישנה נקודת גבול מסוימת שהפערים האלה יתפרצו, ולא יהיה אפשר לכבות את הלהבות. זו לא החלטה שמישהו מבחוץ יכול לקבל אותה. זו החלטה שמוטלת על כל אלה שיכולים לקחת עוד, ומנצלים יכולת זו עד תומה, בלי לראות את מה שנמצא סביב להם. זו יכולה להיות שעתכם הגדולה והיפה, כי ביסודו של דבר השם הטוב של האדם אינו מונצח בהישגיו הפיננסיים אלא בהיותו מענטש.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

ה-AI יוכל לפסוק הלכה? הרבנים דווקא חושבים אחרת

סרטונים

תורת החסד היהודי בפרשת חיי שרה

מאמרים

על היכולת להכיל מי שטעה, הודה ותיקן

ניירות עמדה

שימוש במערכות בינה מלאכותית לפסיקת הלכה [נייר עמדה מקוצר]

מאמרים

"ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט": על אופייה של המדינה היהודית

סרטונים

פרשת לך־לך: כוח שניתן לאדם – נועד לשירות, לא לשעבוד

מאמרים

בטוח שיהיה טוב?

מאמרים

להילחם בעוול

עוד בצהר לאתיקה

"לדחוף" ללקוח מוצר שהוא לא צריך – אני גזלן?!

אשתי או ההורים? כיבוד הורים קודמת לשלום בית?

לספר ללקוחות שאני כותב תוכן עם בינה מלאכותית?

זוג דייט פגישה

אם וכיצד לספר על התמודדות נפשית בדייטים?

על הבינה המלאכותית וסיפור בריאת האדם

איך מגיבים לאמא ביקורתית – מבלי לעבור על כיבוד הורים?

זוגיות עם בחורה שלא שומרת שבת: לבחור בשבת או בזוגיות איתה?

"גבולות הכנות: עד כמה חייבים לחשוף את העבר בפני בן/בת הזוג?"