ככל שנרבה בהקשבה והכלה – כך נתברך בהפחתת האלימות נגד נשים וקהילות אחרות

תקציר

יום המאבק באלימות נגד נשים מתאים מאוד לדרכה המוסרית של התורה. ויש צורך בהרחבת ההגנה על כל הנפגעים מאלימות.

“המרים יד על חברו נקרא רשע” – מאמר חז”ל זה לבדו מתייצב בראש מקורות רבים מעולמה של היהדות, שכולם יחד יוצרים אתוס מהותי נגד אלימות. חכמים הדגישו כי לא רק המכה את חברו, אלא אפילו מי שמרים את ידו עליו, לאמור, מאיים עליו באלימות, נקרא רשע. הניסוח הפוזיטיבי של הכלל הזה נעוץ בדברים שעליהם אמר הלל הזקן שהם התורה כולה על רגל אחת: “מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך”, ובהמשך לזה בדברי רבי עקיבא: “ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה”.

לפיכך, על ההלכה ועל המבקשים להיות נאמנים למסורתנו להתייצב בראש הפעולות לסילוק האלימות ממערכת החיים שלנו. לא זו בלבד, אלא שכאשר מדובר על חוליות חלשות יותר, בין שמבחינה פיזית ובין שמבחינה מעמדית, הפעילות הזו צריכה להיות עצימה יותר. נביאי ישראל הציפו את החובה והאחריות כלפי הגר, היתום והאלמנה, שהיו החוליות ה”שקופות” של החברה המקראית.

המבקשים ללכת בדרכם צריכים לאתר את החוליות הסופגות את האלימות כיום. יום המאבק באלימות נגד נשים מתאים אפוא מאוד לדרכה המוסרית של התורה. למעשה, יש צורך בהרחבה לכל סופגי האלימות, ומהגנה על נשים יש להמשיך את פעולות ההגנה על הנפגעים האחרים. כל זה עוד לפני שאנחנו עוסקים בפגיעות מיניות, שאסור להרפות לרגע מהמאבק בהן.

במקביל, יש חובה לבער תפיסות שגויות, שעלולות לטפח את האלימות. יש הרואים בעמדת ההלכה, שלפיה את פעולות הקידושין והגירושין עושה הגבר – כבעלות שלו על אשתו, וממילא כהיתר לשלוט בה ולפגוע בה. זוהי טעות חמורה וחובה לעקור אותה מהשורש. יש נפגעות ונפגעים שסוברים שהעובדה שהם סופגים אלימות מעידה על כך שהיא מגיעה להם, שהיא שלוחה מאת הקב”ה כדי שיבינו שהם אשמים וכדי לתבוע מהם להתנהג טוב יותר – אך מדובר בטשטוש חמור של האמונה ובשגיאה נוראה: האשם הוא התוקף, הוא הרשע בסיפור, ועליו מוטלת חובת התיקון.

האחריות החברתית, אם כך, כפולה: לטפח את צורת היחסים הראויה שבין אדם לחברו, בין איש לאשתו, בין חזקים לחזקים פחות – ולהרחיק כל לגיטימציה לאלימות, לא רק אלימות פיזית, כי אם גם מילולית, רגשית, כספית וכדומה. תודעת היסוד צריכה להכיר בהיות כל אחד ברוא בצלם א־לוהים, ועצמאי לעצב את דרכו. הכוח אינו מותר לשימוש כדי לשלוט בבני אדם אחרים ולנהוג כלפיהם באלימות.

ככל שנרבה בפיתוח כוחות ההקשבה וההכלה, הכבוד וההכרה באוטונומיה – כן נתברך בכך שלא תופעל אלימות כלפי נשים וכלפי אחרים הסופגים אותה. כמו כן, אנחנו חייבים לעקור תפיסות שגויות, ולא לחדול ממאמצינו למנוע את ניצולה של האמונה הדתית להצדקת פגיעות.

בשעה שנירתם לפעילות הזו נוכל לומר, ”ידינו לא שפכו את הדם הזה” ושאנחנו עושים ככל יכולתנו כדי להסיר את אחת החרפות הגדולות הקיימות בחברה. שילוב ידיים של אנושיות, מוסריות ומסורתיות יוכל לקרב אותנו עוד ועוד לצורה הראויה של יחסים בין בני אדם ולעקירת האלימות מתוכנו. 

המאמר פורסם לראשונה באתר מעריב – קישור.

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

ה-AI יוכל לפסוק הלכה? הרבנים דווקא חושבים אחרת

סרטונים

תורת החסד היהודי בפרשת חיי שרה

מאמרים

על היכולת להכיל מי שטעה, הודה ותיקן

ניירות עמדה

שימוש במערכות בינה מלאכותית לפסיקת הלכה [נייר עמדה מקוצר]

מאמרים

"ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט": על אופייה של המדינה היהודית

סרטונים

פרשת לך־לך: כוח שניתן לאדם – נועד לשירות, לא לשעבוד

מאמרים

בטוח שיהיה טוב?

מאמרים

להילחם בעוול

עוד בצהר לאתיקה

"לדחוף" ללקוח מוצר שהוא לא צריך – אני גזלן?!

אשתי או ההורים? כיבוד הורים קודמת לשלום בית?

לספר ללקוחות שאני כותב תוכן עם בינה מלאכותית?

זוג דייט פגישה

אם וכיצד לספר על התמודדות נפשית בדייטים?

על הבינה המלאכותית וסיפור בריאת האדם

איך מגיבים לאמא ביקורתית – מבלי לעבור על כיבוד הורים?

זוגיות עם בחורה שלא שומרת שבת: לבחור בשבת או בזוגיות איתה?

"גבולות הכנות: עד כמה חייבים לחשוף את העבר בפני בן/בת הזוג?"