כיצד נכון לפתור סכסוכים? מבט אתי לפרשת "יתרו"

תקציר

בפרשת יתרו מתואר משה היושב ושופט את העם, עוד בטרם מתן תורה.
לבית המשפט ישנם כלים רבים באמצעותם ניתן לפתור סכסוכים, כגון ״יחלוקו״ או הסכמי פשרה. פתרונות אלו לכאורה אינם אתיים, שכן הם לא יורדים לשורש העניין ולא מכריעים את הדין באופן מוחלט; במצבים מעין אלו הנפגע עלול לצאת בלא שקיבל את כל מה שמגיע לו, והפוגע בלי לשלם את מלוא הנזק שגרם.
אמנם, תפקידו של בית המשפט הוא להגיע אל האמת. אולם יש לו גם תפקיד-על גבוה יותר, והוא להשכין שלום בין אדם לחברו. במסגרת תפקיד-העל הזה, מצויים כל הפתרונות השונים שאינם מושלמים, אבל הם משרתים את המטרה הגבוהה יותר. זה בדיוק מה שעושה משה עוד טרם מתן תורה – משכין שלום בין אדם לחברו.

לפרשת השבוע שעבר, פרשת בשלח

תגיות: יתרו

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

מצוינות או הסתפקות במועט? אופטימום מול מקסימום

מאמרים

יש סדר לתורה

מאמרים

מה משקפות עשרת הדברות? מבט אתי לפרשת "יתרו"

מאמרים

לא יהיה בך אל זר

מאמרים

מיהו המנהיג הראוי? מבט אתי לפרשת "יתרו"

מאמרים

כיצד נכון לפתור סכסוכים? מבט אתי לפרשת "יתרו"

עוד בצהר לאתיקה

"לדחוף" ללקוח מוצר שהוא לא צריך – אני גזלן?!

אשתי או ההורים? כיבוד הורים קודמת לשלום בית?

לספר ללקוחות שאני כותב תוכן עם בינה מלאכותית?

זוג דייט פגישה

אם וכיצד לספר על התמודדות נפשית בדייטים?

על הבינה המלאכותית וסיפור בריאת האדם

איך מגיבים לאמא ביקורתית – מבלי לעבור על כיבוד הורים?

זוגיות עם בחורה שלא שומרת שבת: לבחור בשבת או בזוגיות איתה?

"גבולות הכנות: עד כמה חייבים לחשוף את העבר בפני בן/בת הזוג?"