כיצד נכון לפתור סכסוכים? מבט אתי לפרשת "יתרו"

תקציר

בפרשת יתרו מתואר משה היושב ושופט את העם, עוד בטרם מתן תורה.
לבית המשפט ישנם כלים רבים באמצעותם ניתן לפתור סכסוכים, כגון ״יחלוקו״ או הסכמי פשרה. פתרונות אלו לכאורה אינם אתיים, שכן הם לא יורדים לשורש העניין ולא מכריעים את הדין באופן מוחלט; במצבים מעין אלו הנפגע עלול לצאת בלא שקיבל את כל מה שמגיע לו, והפוגע בלי לשלם את מלוא הנזק שגרם.
אמנם, תפקידו של בית המשפט הוא להגיע אל האמת. אולם יש לו גם תפקיד-על גבוה יותר, והוא להשכין שלום בין אדם לחברו. במסגרת תפקיד-העל הזה, מצויים כל הפתרונות השונים שאינם מושלמים, אבל הם משרתים את המטרה הגבוהה יותר. זה בדיוק מה שעושה משה עוד טרם מתן תורה – משכין שלום בין אדם לחברו.

לפרשת השבוע שעבר, פרשת בשלח

תגיות: יתרו

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

כיצד נכון לפתור סכסוכים? מבט אתי לפרשת "יתרו"

מאמרים

לא יהיה בך אל זר

מאמרים

מצוינות או הסתפקות במועט? אופטימום מול מקסימום

מאמרים

מה משקפות עשרת הדברות? מבט אתי לפרשת "יתרו"

מאמרים

יש סדר לתורה

מאמרים

מיהו המנהיג הראוי? מבט אתי לפרשת "יתרו"

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

המאבק ומחירו

כרטיסיות תפילה עם שמות החטופים

מאמרים

פתרון פשוט: כך תאמרו את שמותיהם של 239 החטופים בתפילה

תא כלא מבעד לסורגים

מאמרים

היהדות בעד או נגד שחרור החטופים? לא בטוח שליהדות יש בכלל תשובה

סרטונים

"אין חובה מוסרית כלפי מי שאיבד צלם אנוש": בזמן הזה עם ליאת רגב – ראיון עם הרב יובל שרלו

מאמרים

שימוש בזרעו של נפטר לאחר מותו

זוג בפגישה על ספספל מול השקיעה בים

מאמרים

להמשיך להיפגש?

חתן וכלה עם זר

מאמרים

בצניעות ועדינות: נישואים בזמן מלחמה פוגעים במטרת הטרור