י"ז בתמוז: יום של חשבון נפש חברתי

המאמר פורסם ב-מקור ראשון, 27.6.2021

תקציר

עלינו להפסיק לחשוב את רעת רענו בלבבנו, ולשוב אל האחווה הבסיסית

דברים שצריכים לשוב עליהם בכל שנה לא נועדו לחידושים גדולים, כי אם להתמודדות עם סוגיות שלא נוטשות אותנו. נביאי ישראל הציבו לנגד עינינו אמירה מתמדת של בניית הנאמנות והזהות של ההולכים בדרך ה': מהמסד של צדק ומשפט, אהבת חסד וחובת "ומבשרך לא תתעלם" ועד לקומות הגבוהות של קרבת א-לוהים.

באופן ממוקד יותר, הציב זכריה הנביא בפני שבי ציון את המשימה העומדת בפניהם, כל עוד הצומות קיימים: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ: דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ, אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם. וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם, וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר אַל תֶּאֱהָבוּ, כִּי אֶת כָּל אֵלֶּה אֲשֶׁר שָׂנֵאתִי נְאֻם ה'". היעדים האלה הם יעדי התיקון הבסיסיים ביותר, ודווקא בימי הצומות הם אלה שצריכים להיות לנגד עינינו.

האקטואליות והרלוונטיות שלהם בימים אלה היא עצומה. כמה אנחנו צריכים להחזיר לרשות הרבים הציבורית את החובה לדבר אמת איש את רענו, לא רק במישורים פוליטיים, כי אם ביחסים העמוקים ביותר שלנו עם המילה הנאמרת, עם ההתחייבות, שזהו בסיס היחס שבין אדם לחברו. כמה אנו זקוקים היום להפסיק לחשוב את רעת רענו בלבבנו, ולשוב אל האחווה הבסיסית, שהיא כמובן אינה מונעת ואינה מבטלת את החשיבות של קיומה של תרבות מחלוקת. מכאן צריך לצמוח אל הסולידריות, הערבות החברתית, תשומת לב ל'שקופים" שפעמים רבות לא סופרים אותם, ולכל היסודות הבונים ביחד חברה אנושית מוסרית ושותפות עמוקה. יום הצום הוא יום עצירה, שנועדה להפנות את תשומת לבנו למשימות עילאיות אלה.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

סרטונים

פורים, פוליטיקה ואקטואליה: מסיפור המגילה למציאות של ימינו

מאמרים

למה לא להשתכר בפורים?

סרטונים

מלחמה ומוסר: לקחים מהחשמונאים

מאמרים

ההבדל בין אתיקה יוונית למוסר יהודי

מאמרים

שתי התפיסות של חג החנוכה ומשמעותן לימינו

מאמרים

ופרוש עלינו סוכת שלומך

סרטונים

שמחת תורה בשנת תשפ"ה: עצב מול שמחה

עוד בצהר לאתיקה

האם מותר להעביר אחריות מוסרית לבינה מלאכותית בקבלת החלטות על חיי אדם?

כמיהה לבת נוספת: האם מותר לפנות להליך PGD מסיבה רגשית?

בין הכרח מבצעי לרגישות מוסרית: מותר להשתמש בציוד מבתים פלסטיניים נטושים?

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?