איך מתווכחים עם הקב"ה? מבט אתי לפרשת "וירא"

תקציר

אלו עקרונות אתיים ניתן ללמוד, מויכוחים של בני אדם עם ריבונו של עולם?

אחת התופעות המרתקות ביותר שיש במקרא, היא בני אדם שמתווכחים עם הקב"ה. נשים לב, שהקב"ה לא משתיק את המתווכחים ומבטל את דעתם – אלא להפך : עונה להם, משנה את דעתו, מתווכח וכד'.

מה ניתן ללמוד מהדיון של הקב"ה ואבימלך בפרשה שלנו?
מעצם הדיון אנו לומדים שיש עקרונות מוסריים אוניברסליים, שגם הקב"ה, כביכול, צריך לעמוד בהם. הקב"ה לא שולל את עצם טענותו של אבימלך – אלא מדבר איתו, מתווכח- ובסוף אפילו משנה את החלטתו הראשונה.

אפילו הקב"ה צריך לעמוד בנורמות האתיות שהוא בעצמו קבע. אנחנו לומדים שהרעיונות המוסריים האלה כל כך תקפים, שאין אנו יכולים כלל וכלל לבטל אום ולהתעלם מהם. אנחנו מחוייבים לעקרונות המוסריים האלו- שאילו הקב"ה בעצמו מחוייב אליהם.

מעצם הדיון עם אבימלך, אנחנו למדים על ההבחנה החשובה שבין צדיק לרשע. מקום שלא מבחינים בין צדיק לרשע, שבו לא מבחינים בין תום לב לרשע ממשי – זהו מקום לא מוסרי, שגם ריבונו של עולם מכבד עיקרון אתי זה. לא יתכן שלא נבחין בין צודק ללא צודק, בין מזיד לשוגג, בין טעות לבין אונס. זהו חלק בלתי נפרד מהחובות האתיות והמוסריות שלנו.

לסרטוני 'אתיקה בפרשה' נוספים לחצו כאן

בחזרה לדף הבית

תגיות: וירא

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

איך מבקשים תיקון עולם?

מאמרים

ניהול מוסרי של המחלוקת

מאמרים

ארדה נא ואראה

מאמרים

איך מתווכחים עם הקב"ה? מבט אתי לפרשת "וירא"

עוד בצהר לאתיקה

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?