יחסי עובד מעביד, כאשר המעביד עצמו מרמה – מבט אתי לפרשת "ויצא"

תקציר

מה ניתן ללמוד מסיפור יעקב ולבן על מוסר עבודה, ועל האתיקה של יחסי עובד מעביד?

יחסי עובד מעביד הם יחסים מורכבים מאוד. לפעמים, העובד מרשה לעצמו לבצע חטאים אתיים מאוד קשיים, ללא הצדקה. להתבטל, לקחת הביתה דברים מרכושו של המעביד, להתנהג בזלזול כלפי רכב חברה ועוד חטאים רבים.

כדאי לקרוא את מה שאומר יעקב אבינו ללבן. יעקב אבינו מתחייב שהוא לא גזל ממנו דבר במשך 20 שנה, שהוא לא רימה אותו, לא ביטל את זמנו, שמר על עבודתו בחורץ ובקיץ, ביום ובלילה. עקרונות מוסריים גדולים יותר אנו למדים מחובתו של העובד, בעיקר כאשר לבן בעצמו רימה את יעקב. יעקב עצמו כן רימה את לבן בחזרה, בנוהגו על פי העיקרון האתי "עם נבר תתבר".

מצד אחד, אין לנו חובות אתיים כלפי מי שנוהג עימנו בעוול. מותר לעיתים לאדם לרמות מי שרימה אותו. אבל, מן הצד השני, עיקרון זה לא פותר את האדם מהאתיקה של העובד. חז"ל התירו לאדם אפילו להתפלל על ראש עץ, רק כדי לא לבטל מזמנו של המעביד.

דווקא בעולם שלנו, בעולם הסוציאליסטי יותר, עם חוקי עבודה, דיני עבודה וכד' – צריך לעמוד על המשמר ולדבוק באתיקה של יחסי עובד מעביד. אל לנו לגנוב מזמנו או מרכושו של המעביד.

לסרטוני 'אתיקה בפרשה' נוספים לחצו כאן

בחזרה לדף הבית

תגיות: ויצא

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

יחסי עובד מעביד, כאשר המעביד עצמו מרמה – מבט אתי לפרשת "ויצא"

מאמרים

תם עידן החלוצים

מאמרים

להגיב על רמאות ברמאות? מבט אתי לפרשת "ויצא"

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

הרב יובל שרלו: האם מותר להרוג מחבל שבא לפגוע ביהודים?

סרטונים

הדיון בנושא חשדות רצח מחבלי נוחב'ה ע"י חיילים ב7/10 – הרב יובל שרלו, בראיון ב"כאן מורשת"

מאמרים

בדרך אל היעד

מאמרים

יום הכיפורים – עכשיו

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: המגבלות האתיות של תרומת איברים

מאמרים

פוליטיקה של הסכמות

סרטונים

הרב שרלו: זיכרונות מקרב סולטן יעקב

הרב יובל שרלו

מאמרים

"כמו התורה, עלינו להקדים את האנושות בשני צעדים בתחום המוסר"