בפרשה שלנו, יעקב דוחה את ראובן, דוחה את שמעון ולוי – ומכתיר את יהודה. מדוע?
יהודה אחראי למכירת יוסף. הוא היה חלק מן האחרים, והציע למכור את יוסף. הוא לא חף מעוון. אבל – יהודה מתקן, ולוקח אחריות על החזרת יוסף ושמירה על בנימין.
אנשים נכשלים, ויותר מכך – גם מנהיגים נכשלים. שאלה כבדת משקל שמטרידה אותנו כיום – האם אנשים שחטאו ופשעו, יכולים לחזור למעמד שלהם?
התורה עונה באופן מוחלט – בוודאי שכן. בוודאי שמנהיג שחטא יכול לתקן, לעשות תשובה, ולחזור למעמדו. אבל התהליך הוא קשה מאוד, ודורש הרבה מן האדם.
השאלה העיקרית היא, האם הכישלון הפך להיות מנוע להצלחה? האם המנהיג למד את הלקח מהמכשול? האם הוא לקח אחריות על התיקון?
מצאצאיו של יהודה יצא דוד; ולמרות שנפל נפילה נוראה – דוד חזר בתשובה, והצליח להשתקם.
הדרישה ממנהיג היא לא להיות חף מכשלונות; אלא שכמנהיג נופל – הוא צריך גם לקום, להשתפר, לעשות תשובה, להודות, ולקחת אחריות.
זהו מנהיג אמיתי.