הרג במחנה שבויים- מבט אתי לפרשת "מטות"

תקציר

פרשת מטות היא פרשה מאתגרת מוסרית: משה מצווה להרוג את כל הגברים שנלקחו בשבי ובין הנשים למיין ולהרוג את כל אלו שגרמו לבני ישראל לחטוא. במבט ראשון נראה שזוהי הוראה מזעזעת וקשה. במבט שני ניתן ללמוד על המוסריות הנלמדת ממעשה זה

הרג במחנה שבויים מתבצע בפרשת מטות, מה שהופך אותה לפרשה מאוד מאתגרת מוסרית. משה מצווה להרוג את כל הגברים במחנה השבויים ובין הנשים למיין, להרוג את אלו שלקחו חלק במעשה מדין ולהשאיר בחיים את אלו שלא.

יש שקוראים את הפרשה ומסיקים שזו הייתה ההתנהגות המקובלת בימי התנ"ך- הפתרון לכל היה בחרב. לדוגמה, שלטון שהוחלף- הוחלף על ידי הריגה של כל השלטון שקדם לו. לכל סכסוך, מחלוקת או בעיה- פוליטית, מוסרית, כלכלית, אישית – הפתרון היה בחרב. בעולם כזה החרב במחנה מדין הוא הפעולה ההגיונית והמוסרית. אך במבט נוסף בפרשה אנו רואים שחל מיון- מי שלא היה שותף לפשע לא נהרג, וזה שונה מאוד ממה שהיה מקובל אז.

מאז העולם התקדם והבעיות נפתרות בכלים אחרים, והרג במחנה שבויים הוא דבר שלא יעלה על הדעת- התורה בעצמה אוסרת אותו. התורה מצווה עלינו להיות יותר מוסריים וקדושים מהנורמה. ניתן ללמוד מהפרשה שגם במצב של מוסריות נמוכה הרבה יותר מזו שבימינו, גם אז הפעולה שנעשית בזמן מלחמה, ברוח התורה, היא פעולה מוסרית יותר מהעולם הסובב את המציאות הרדודה מבחינה מוסרית באותה התקופה.

תגיות: מטות

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

הרג במחנה שבויים- מבט אתי לפרשת "מטות"

מאמרים

מילה זו מילה? מבט אתי לפרשות "מטות-מסעי"

מאמרים

עת לחשות ועת לדבר- מבט אתי לפרשת "מטות"

מאמרים

מה מונע מאיתנו להפר הבטחות? מבט אתי לפרשת "מטות מסעי"

עוד בצהר לאתיקה

כרטיסיות תפילה עם שמות החטופים

מאמרים

פתרון פשוט: כך תאמרו את שמותיהם של 239 החטופים בתפילה

תא כלא מבעד לסורגים

מאמרים

היהדות בעד או נגד שחרור החטופים? לא בטוח שליהדות יש בכלל תשובה

סרטונים

"אין חובה מוסרית כלפי מי שאיבד צלם אנוש": בזמן הזה עם ליאת רגב – ראיון עם הרב יובל שרלו

מאמרים

שימוש בזרעו של נפטר לאחר מותו

זוג בפגישה על ספספל מול השקיעה בים

מאמרים

להמשיך להיפגש?

חתן וכלה עם זר

מאמרים

בצניעות ועדינות: נישואים בזמן מלחמה פוגעים במטרת הטרור

חייל מהוהר עם קסדה וציוד מלחמה מביט למצלמה

מאמרים

ארבע פתיחות על מוסר מלחמה