הרג במחנה שבויים- מבט אתי לפרשת "מטות"

תקציר

פרשת מטות היא פרשה מאתגרת מוסרית: משה מצווה להרוג את כל הגברים שנלקחו בשבי ובין הנשים למיין ולהרוג את כל אלו שגרמו לבני ישראל לחטוא. במבט ראשון נראה שזוהי הוראה מזעזעת וקשה. במבט שני ניתן ללמוד על המוסריות הנלמדת ממעשה זה

הרג במחנה שבויים מתבצע בפרשת מטות, מה שהופך אותה לפרשה מאוד מאתגרת מוסרית. משה מצווה להרוג את כל הגברים במחנה השבויים ובין הנשים למיין, להרוג את אלו שלקחו חלק במעשה מדין ולהשאיר בחיים את אלו שלא.

יש שקוראים את הפרשה ומסיקים שזו הייתה ההתנהגות המקובלת בימי התנ"ך- הפתרון לכל היה בחרב. לדוגמה, שלטון שהוחלף- הוחלף על ידי הריגה של כל השלטון שקדם לו. לכל סכסוך, מחלוקת או בעיה- פוליטית, מוסרית, כלכלית, אישית – הפתרון היה בחרב. בעולם כזה החרב במחנה מדין הוא הפעולה ההגיונית והמוסרית. אך במבט נוסף בפרשה אנו רואים שחל מיון- מי שלא היה שותף לפשע לא נהרג, וזה שונה מאוד ממה שהיה מקובל אז.

מאז העולם התקדם והבעיות נפתרות בכלים אחרים, והרג במחנה שבויים הוא דבר שלא יעלה על הדעת- התורה בעצמה אוסרת אותו. התורה מצווה עלינו להיות יותר מוסריים וקדושים מהנורמה. ניתן ללמוד מהפרשה שגם במצב של מוסריות נמוכה הרבה יותר מזו שבימינו, גם אז הפעולה שנעשית בזמן מלחמה, ברוח התורה, היא פעולה מוסרית יותר מהעולם הסובב את המציאות הרדודה מבחינה מוסרית באותה התקופה.

תגיות: מטות

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

מילה זו מילה? מבט אתי לפרשות "מטות-מסעי"

מאמרים

הרג במחנה שבויים- מבט אתי לפרשת "מטות"

מאמרים

עת לחשות ועת לדבר- מבט אתי לפרשת "מטות"

מאמרים

מה מונע מאיתנו להפר הבטחות? מבט אתי לפרשת "מטות מסעי"

עוד בצהר לאתיקה

האם לקנות מוצר שיוצר בתנאי עבדות?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם ראוי מבחינה הלכתית לעבוד בחברת סייבר התקפי שמוצריה משמשים למטרות בלתי מוסריות?

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

אתיקה סביבתית: האם לקנות מוצר שמזיק לטבע בתהליך ייצורו?

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?