הרב יובל שרלו לערוץ 7: מותר "להקים לתחיה" וירטואלית אמן שנפטר?

תקציר

לקראת טקס המשואות בו "יופיעו" וירטואלית דמויותיהם של אמנים שהלכו לעולמם מציג הרב שרלו מספר תהיות אתיות והלכתיות סביב הסוגיה.

באירוע טקס המשואות צפויות להיות משולבות דמויותיהם של אמנים שהלכו לעולמם שיופיעו באמצעות בינה מלאכותית, זאת כהמשך להופעות קודמות שכבר התקיימו ובהם זמרים שהלכו לעולמם "הוקמו לתחיה" דרך בינה מלאכותית.

על הלבטים האתיים וההלכתיים שכרוכים בסוג כזה של הופעות שוחחנו עם הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול וראש אגף האתיקה של ארגון רבני צהר, המציין כי בסוגיה כרוכים שני תחומים הלכתיים שונים והראשון שבהם הוא "איסור חמור של גניבת דעת".

"בינה מלאכותית מאפשרת לגנוב דעת במובן העמוק של המילה, וככל שהיא תתפתח ניתן יהיה לראות הולוגרמות שאומרות דברים שהאדם לא אמר והם שקר מוחלט", אומר הרב שרלו ומזכיר כי "הרמב"ם מדגיש שעניין גניבת הדעת נוגע גם למי שאינו יהודי ולא מדובר רק בעניין פנים יהודי".

בהתייחס לטקס המשואות סוגיה זו כמעט ואינה קיימת שכן ברור לכל שכאשר מופיעה בפני הציבור הולוגרמה של זמר שהלך לעולמו אין כאן הטעיה ומדובר בבינה מלאכותית, ואכן אם עושים את דהבר הרי שיש לעשותו מתוך גילוי נאות. עם זאת מעיר הרב שרלו כי גם כאשר הדברים ידועים וברורים המעשה "פותח פתח ללגיטימציה של הטעיה, ולכן חובת ההבהרה והזהירות מוטלת עלינו, שחלילה לא נלמד לעשות זאת גם במקומות שהדברים לא שקופים לא ברורים ולא ידועים".

לזאת מוסיף הרב שרלו היבט הלכתי נוסף הנוגע לכבוד המת וזכותו על עצמו, זכות שבאה לידי ביטוי במספר פרמטרים הלכתיים כמו האישור לומר לשון הרע על מת, החובה לבקש סליחה לפני יום כיפור מנפטר שפגענו בו, וכך גם האיסור לקחת איברים מנפטר ללא הסכמתו או הסכמת משפחתו גם אם הדבר יכול להביא להצלת נפשות. "ההלכה מכירה בזכותו של אדם על אבריו", ובנושא זה הופך אירוע ההולוגרמות בטקס המשואות בעייתי מאוד, מאחר ולא ניתן לקבוע בוודאות שאותם אמנים היו מסכימים לשימוש כזה בדמותם.

כיום, מציין הרב שרלו, ניתן לראות שישנם אמנים שמסכימים לכך ואחרים שמסרבים לכך, מה שהופך את האירוע למורכב יותר, "כיוון שיש מי שלא רוצים, אני לא מבין מי נתן את הזכות לאפשר שימוש בבינה מלאכותית וליצור הופעות של אנשים שנפטרו מבלי שאנחנו יודעים שהם רוצים ומעוניינים להופיע בטקס השאת המשואות".

בעוד בעולם המשפטי קיים דיון סוער על זכותו של אדם על דמותו והופעתו בסרטים וכיוצא באלה, הרי שבעולם ההלכה ברור שיש לאדם זכות על דמותו, והדברים הגיעו עד כדי דיון הלכתי שעסק בשאלה אם מותר לצלם אדם ללא רשותו, וכאמור גם לנפטרים יש זכויות הלכתיות.

עם כל זאת שאלנו את הרב אם ההכרעה הייתה ברורה יותר אם היינו מציירים מציאות בה משפחת הנפטר כולה מסכימה להופעת האמן ובהופעתו אין סיכוי שתיכלל פגיעה בו. על כך משיב הרב שרלו ואומר שאכן במצב וודאי שכזה ובמידה ואין היבט של גניבת דעת ונושא הזכויות מעוגן ומסודר הרי שהדבר יהיה מותר, ועם זאת קיימת כאן פתיחת פתח לאחרים שלא ינהגו כך.

העולם החדש, זה שהבינה המלאכותית תופסת בו מקום רב והולך, "מאפשר אפשרויות מדהימות נפלאות ועצומות, אבל כמו כל נושא בחיים כגודל האפשרויות גודל האתגרים האתיים וההלכתיים וצריך לעשות כל דבר על הצד הישר והטוב", מסכם הרב.

מאמר זה פורסם לראשונה באתר ערוץ 7 – קישור

מאמרים נוספים בנושא

סרטונים

לקט וענווה: פרשת אמור כמדריך לחברה מוסרית וצודקת

מאמרים

פחות מדורות ובלי חומרים מזהמים: הרב שרלו קורא לשמירה על הסביבה בל"ג בעומר

מאמרים

הרב יובל שרלו: אם חיילים יחששו שיופקרו, רוח הלחימה תישבר

סרטונים

מוסר וצדק חברתי: המסר החד של פרשת קדושים לישראל 2025

מאמרים

ומעז יצא מתוק" — הבינה המלאכותית בין אתגר להזדמנות

מאמרים

ביולוגיה רוחנית של חיים

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: מותר "להקים לתחיה" וירטואלית אמן שנפטר?

עוד בצהר לאתיקה

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?