תקציר

קורס זה של ״אתיקה יהודית״ עוסק במבואות לאתיקה, וביחס בינה לבין עולם החכמה היהודי.
שיעור הפתיחה (מבוא מקוצר לאתיקה) מגדיר מהי אתיקה, ומהו מקומה במכלול הפילוסופיה. כיוון שכך, אפשר היה להניח שאין ליהדות שום תרומה לדיון האתי, כך שבעצם אין דבר כזה אתיקה יהודית. לחילופין, ניתן היה לחשוב שהמסורת היהודית ועולם ההלכה והמוסר היהודי, אינם מכירים כלל באתיקה כדבר מחייב או אפילו בר חידוש לאדם שומר תורה ומצוות.
השיעור השני (האם יש צורך בכלל בתחום "אתיקה יהודית"?) עומד על החשיבות של האתיקה לעולם התורה ולאדם שומר תורה ומצוות, ועל החידושים שיש בה על ההלכה, האמונה והמוסר היהודיים.
השיעורים השלישי (מקורותיה של האתיקה היהודית- חלק א׳) והרביעי (מקורותיה של האתיקה היהודית- חלק ב׳) עוסקים בתרומתה של היהדות למכלול האתיקה הרחב, ובמקורות היהודיים מהם ניתן ללמוד על האתיקה.

מאמרים נוספים בנושא

יד אוחזת מצפן

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן

מגן דוד ומנורה

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן: שיעור 1 – "ועשית הישר והטוב"

מגן דוד וספרים פתוחים

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן: שיעור 2 – שיטתו המוסרית של הרמב"ן

מאזניים

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן: שיעור 3 – מהו "יושר"?

טלית פרוסה עליה רקומה ברכת "להתעטף בציצית"

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן: שיעור 4 – הגדרת "יושר" מתוך טעמי המצוות

תיבת נוח במבול

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן: שיעור 5 (אחרון) – בין מוסר לדור המבול

מאמרים

אתיקה יהודית במשנת הרמב"ן: פרק בונוס – מוסריותו של המנהיג במשנת הרמב"ן

עוד בצהר לאתיקה

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?