האם ישנה מערכת חוק הקודמת לתורה? מבט אתי לפרשת "בשלח"

תקציר

בפרשת בשלח מופיע פסוק לפיו הקב״ה ניסה את ישראל, ושם להם חק ומשפט – ״שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ״ (שמות ט״ו, כה).
הרמב״ן מבאר שהחוק והמשפט המדוברים הם עקרונות אתיקה ומוסר הקשורים בהתנהלות תקינה של חברה. הם קודמים, הן מבחינה כרונולוגית והן מבחינה מהותית, למתן תורה. במבט אתי לפרשת שמות עמדנו על קיומו של רשע הקודם למערכות חוק; במבט אתי לפרשת בא ראינו שקיים עיקרון אתי מוחלט. בפרשתנו הרמב״ן מציע מכלול שלם של עקרונות אתיים הקודמים מהותית וכרונולוגית למתן תורה.
דברים אלו של הרמב״ן מהווים נר לרגלינו בכל העיסוק באתיקה, אשר בחלקה קודמת ובסיסית יותר ממצוות התורה.

לפרשת השבוע שעבר, פרשת בא

אולי יעניין אותך גם:

 

תגיות: בשלח

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

האם ישנה מערכת חוק הקודמת לתורה? מבט אתי לפרשת "בשלח"

מאמרים

למה דרך ארץ קדמה לתורה? מבט אתי לפרשת "בשלח"

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

המאבק ומחירו

כרטיסיות תפילה עם שמות החטופים

מאמרים

פתרון פשוט: כך תאמרו את שמותיהם של 239 החטופים בתפילה

תא כלא מבעד לסורגים

מאמרים

היהדות בעד או נגד שחרור החטופים? לא בטוח שליהדות יש בכלל תשובה

סרטונים

"אין חובה מוסרית כלפי מי שאיבד צלם אנוש": בזמן הזה עם ליאת רגב – ראיון עם הרב יובל שרלו

מאמרים

שימוש בזרעו של נפטר לאחר מותו

זוג בפגישה על ספספל מול השקיעה בים

מאמרים

להמשיך להיפגש?

חתן וכלה עם זר

מאמרים

בצניעות ועדינות: נישואים בזמן מלחמה פוגעים במטרת הטרור