האם ישנה מערכת חוק הקודמת לתורה? מבט אתי לפרשת "בשלח"

תקציר

בפרשת בשלח מופיע פסוק לפיו הקב״ה ניסה את ישראל, ושם להם חק ומשפט – ״שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ״ (שמות ט״ו, כה).
הרמב״ן מבאר שהחוק והמשפט המדוברים הם עקרונות אתיקה ומוסר הקשורים בהתנהלות תקינה של חברה. הם קודמים, הן מבחינה כרונולוגית והן מבחינה מהותית, למתן תורה. במבט אתי לפרשת שמות עמדנו על קיומו של רשע הקודם למערכות חוק; במבט אתי לפרשת בא ראינו שקיים עיקרון אתי מוחלט. בפרשתנו הרמב״ן מציע מכלול שלם של עקרונות אתיים הקודמים מהותית וכרונולוגית למתן תורה.
דברים אלו של הרמב״ן מהווים נר לרגלינו בכל העיסוק באתיקה, אשר בחלקה קודמת ובסיסית יותר ממצוות התורה.

לפרשת השבוע שעבר, פרשת בא

אולי יעניין אותך גם:

 

תגיות: בשלח

מאמרים נוספים בנושא

סרטונים

ההסבר המפתיע של הרב שרלו על מוסר המלחמה בפרשת "בשלח"

מאמרים

למה דרך ארץ קדמה לתורה? מבט אתי לפרשת "בשלח"

מאמרים

האם ישנה מערכת חוק הקודמת לתורה? מבט אתי לפרשת "בשלח"

עוד בצהר לאתיקה

האם לקנות מוצר שיוצר בתנאי עבדות?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם ראוי מבחינה הלכתית לעבוד בחברת סייבר התקפי שמוצריה משמשים למטרות בלתי מוסריות?

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

אתיקה סביבתית: האם לקנות מוצר שמזיק לטבע בתהליך ייצורו?

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?