האם הבן של מרב מיכאלי יצטרך גיור? סוגיות הלכתיות באם פונדקאית

המאמר פורסם ב-"כיפה", 23.8.2021

תקציר

שרת התחבורה מרב מיכאלי ובן זוגה ליאור שליין הסתייעו באם פונדקאית לצורך הבאת ילד לעולם. מה ההשלכות ההלכתיות? האם ניתן לומר שהבן יהודי? ולמי הוא פסול לעדות?

"הרבה ארבה עצבונך והרונך" – מראשית ימי הבריאה מילאו נשים שני תפקידים בהריון: האחד מקור גנטי (ביצית) שביחד עם המקור הגנטי של האיש (זרע) יוצרים את העובר, ושני, נושאת ההריון עד ללידה.

בשל העובדה שבמשך אלפי שנים לא ניתן היה לפצל בין שני התפקידים – לא עלו שאלות הלכתיות הנובעות מעובדה זו. עם פיתוח ההפריה החוץ-גופית נוצרה גם האפשרות שאישה אחת תהיה המקור הגנטי, ואישה אחרת תישא את ההריון. עובדה זו יצרה אין ספור השלכות ביולוגיות, מוסריות ומשפטיות, וכדרכה של תורה – פתחה בפני ההלכה עולם שלם של דיונים.

האתגר הגדול הוא התמודדות עם תופעה מדעית חדשה ללא מקורות שעסקו באופן ישיר.

שאלת היסוד בהלכה היא כמובן שאלת היוחסין – האם היילוד מיוחס לאישה הנושאת (הפונדקאית) או למקור הביצית. תיאורטית ישנן חמש אפשרויות: הוא מיוחס לאישה הנושאת; הוא מיוחס למקור הביצית; הוא מיוחס לשתיהן; הוא אינו מיוחס לאף אחת מהן, כי אף מהן אינה אמא מלאה; ללכת לחומרא בכל ההקשרים.

ההשלכות של שאלה זו הן עצומות, ומתפרשות על תחומים רבים בהלכה: על מי הוא יושב שבעה? למי הוא פסול לעדות ? את מי הוא יורש ? וכדו'. אך כאמור, בראש ובראשונה השאלה נוגעת למצב בו אחת הנשים אינה יהודיה על פי ההלכה: באיזה מצב הוא חייב בגיור ובאיזה הוא נחשב כיהודי.

כיצד ניתן לפסוק בשאלה זו? חלק מהפוסקים ביקשו ללמוד מסוגיות מגוונות, כגון: סוגיה העוסקת בדיני ייחור מעץ צעיר המורכב על עץ ותיק – האם סופרים את שנות הערלה לפי הייחור הצעיר, או לא חל עליו דין ערלה, שהלוא הוא מורכב על עץ ותיק, והקבלת הסוגיה הזו לפונדקאות.

זו רק דוגמה אחת, ויש עוד. חלק מהפוסקים עסקו גם בסברות: לדוגמה, התומכים בראיית הפונדקאית כאם ההלכתית טוענים שזו הדרך היחידה שההלכה יכולה לאמץ, שהרי לא בהכרח יש לנו כלים לדעת מי מקור הביצית, ורק על הלידה ניתן להעיד; לכיוון השני, אם נניח שהפונדקאית היא האם ההלכתית נעמוד בפני מבוכה גדולה ביום שניתן יהיה לעבור את ההריון כולו ברחם מלאכותית – האם האינקובטור יוגדר כאם? וכאמור – אלו דוגמאות בלבד. ממוצא דבר ומתרבות המחלוקת הבית מדרשית נחלקו הפוסקים בשאלה זו, ונאמרו עמדות מגוונות שאינן עולים לכדי שיטה אחת.

על כן, בפועל, מומלץ בפני כל תהליך של פונדקאות, או של תרומת ביצית, לדאוג שמלכתחילה שתי הנשים תהיינה יהודיות על פי ההלכה, כדי שלפחות לא תעלה השאלה האם היילוד הוא יהודי או גוי.

החוק בישראל מחייב זאת, אולם הוא לא פותר את הבעיה, בתהליכי פונדקאות בחוץ לארץ, בשל העובדה שהגדרת יהודי בחוק אינה זהה להגדרתו בהלכה. במצבים שהדבר לא נעשה – נראה שרוב מוחלט של פוסקי ההלכה מחייבים "גיור לחומרא" כדי שלא יהיה מצב שהיילוד הוא יהודי לפי חלק מהשיטות וגוי לפי אחרות, אלא הוא יהיה ראוי לבוא בקהל ישראל לכל העמדות.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

אחריות על איבוד שליטה

מגילת אסתר

מאמרים

פסק הלכה מיוחד: כיצד לחגוג את פורים בצל המלחמה?

מאמרים

על אחריות ופיוס

מאמרים

תכונות הנדרשות משופט ראוי

מאמרים

להתקדם קדימה

מאמרים

קיימות יהודית: אחריות סביבתית מתלמוד למעשה

מאמרים

מדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה

עוד בצהר לאתיקה

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

הצורך בקבורה מול שמירה על הסביבה: כיצד להתמודד עם כריתת עצים בבית קברות יהודי?

האם ניתן להסתמך על בינה מלאכותית לשאלות הלכתיות ואתיות?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

איך מאזנים בין השמחה בפורים לכיבוד ההורים?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

חופש העיתונות מול איסור לשון הרע: האם מותר לחשוף מידע רגיש?