חברה מוסרית נבחנת גם ביחסה לבעלי חיים

תקציר

אין הצדקה להתעללות בבעלי חיים בתעשיית הבשר, והיא חייבת להיפסק, גם בשעה שאין ממשלה בישראל • דעה • פורסם לראשונה בגלובס ב8.1.20

התנהגותו המוסרית של האדם נבחנת גם ביחסו לבעלי חיים. אמנם, יש להבחין בין אדם ובין בהמה, ולעולם קודם היחס הראוי בין בני אדם לשאלת מצוקתם של בעלי החיים. צריך להיזהר מטשטוש הרבדים השונים של הקיום העולמי. אולם העובדה שיש סדר קדימויות ודירוג אינה פוטרת את האדם ואת המדינה מהחובה לייסד תעשיית בשר העומדת בקריטריונים בסיסיים של היחס לבעלי החיים. ההופעה המוסרית של האדם אינה ניתנת לחלוקה, וכינון חברה מוסרית משמעותו התייחסות לכל ההיבטים השונים של ההתנהגות האנושית. 

התורה אינה אוסרת אכילת בשר, וחלק בלתי נפרד ממנה הוא הלכות כשרות האוכל מן החי. בכך היא מלמדת שהיא מכירה בלגיטימיות של מזונו של האדם. ברם, בד בבד התורה מצווה באופן עקבי ושיטתי על יחס ראוי לבעלי חיים. היא רוויית מצוות המחייבות יחס ראוי לבעלי חיים. בין המצוות האלה נמצא העיקרון היסודי של צער בעלי חיים, המחייב להימנע מכל התעללות בהם; מצוות שילוח הקן ואיסור חרישה בשור וחמור יחדיו, שהוסבר על ידי פרשנים רבים כמחייב את האדם להתחשב גם בפגיעותם של בעלי החיים; החובה לסייע בפריקת המשא מגבו של בעל חיים שקרס כתוצאה מכובדו, ועוד. בכך מקרינה התורה את ההבחנה בין סוגיית הטבעונות, ובין החובה לקיים תעשיית בשר שאינה מתעללת.  

מדינת ישראל חייבת לאמץ את המדיניות העקרונית הזו. העובדה שמדינת ישראל מיבאת עגלים חיים, בתנאים קשים של גידול ושינוע, במצבים של התעללות קשה, בשעות המתנה ארוכות, מחלות וכדו׳ – מנוגדת הן לאופייה המוסרי והאנושי של המדינה והן לזהותה היהודית. יש גבול לטיעונים כי מדובר בחיסכון כלכלי, שכן על אף החשיבות של מערכת כלכלית זו – היא לא מצדיקה את המציאות המופקרת הקיימת. כשאנו מצרפים לכך את טענות חלק מהמומחים, המזהירים מפני מחלות וזיהומים שיתנקמו בנוהגים כך – נולדת חובה לקבוע תקן ראוי לתעשיית הבשר, ולהקצות את המשאבים לפקח עליו. לא זו בלבד, אלא שאפשר שבעלי החיים מגיעים למצב ווטרינרי כל כך ירוד, שאפשר שהם כלל לא כשרים לאכילה גם על פי הלכות כשרות.

המציאות הקשה בה אין ממשלה בישראל ואין מי שמקבל החלטות – אינה יכולה להוות תירוץ לכל דבר. כאשר מדובר במצבים של התעללות ממשית – יש ביד המדינה די כוח כדי לכפות את התנאים החיוניים ביותר המונעים את המציאות המחפירה. כשתקום ממשלה ותהיה לנו גם רשות מחוקקת מתפקדת – יהיה צורך להסדיר כראוי את הכל. אולם גם בינתיים – חייבים לעצור גם את הממציאות הקשה הזו, המבטאת אטימות לב וקשיות מצפון. 

לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

קיימות? היהדות התחילה עם זה מזמן

מאמרים

פחות מדורות ובלי חומרים מזהמים: הרב שרלו קורא לשמירה על הסביבה בל"ג בעומר

מאמרים

לא להחמיץ את ל"ג בעומר

מאמרים

הרב יובל שרלו: אם חיילים יחששו שיופקרו, רוח הלחימה תישבר

מאמרים

ומעז יצא מתוק" — הבינה המלאכותית בין אתגר להזדמנות

מאמרים

ביולוגיה רוחנית של חיים

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: מותר "להקים לתחיה" וירטואלית אמן שנפטר?

עוד בצהר לאתיקה

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?