דחיית זכות הערעור של נאשם שסירב להסתכל על נשים – מוצדקת?

תקציר

ב26.2.20 פורסם כי שופט דחה על הסף עתירה של הנאשם ברצח משפחת דוואבשה מבלי שדן בה. הסיבה: הנאשם ברצח, עמירם בן אוליאל, סירב להרים את מבטו כי היו נשים באולם. האם דחייה זו מוצדקת?

בסוגיית דחיית זכות ערעור בשל אי-נכונות המערער להסתכל בבית המשפט – ניתן להבין את כל העמדות, ועל כן צריך להכריע ביניהן.

ניתן להבין שכיוון שהכוח הגדול הוא ביד בית המשפט – הוא צריך להכיל התנהגויות כאלה, ולתת פתחון פה ל״חלש״ גם אם הוא נוהג בדרך זו. יחסי הכוחות אינם שווים. מאחורי בית המשפט עומדת מדינת ישראל התובעת את הנאשם; מאחורי הנאשם עומדים רק זכויות הפרטיות, שיזדקקו להגנת בית המשפט העליון אם הוא ייעתר להן. הכוח ביד המדינה.

ניתן להבין לכיוון ההפוך – בית המשפט אינו נענה לערעור של מי שאינו מסתכל בו. זה לא חוק. זו טענה יסודית הקודמת לחוק. כדי לחדד אותה – הבה נניח שהמערער יטען שהוא חייב להפנות את גבו לבית המשפט. אין מדובר ב״עצבים״ של השופט, אלא בתנאי יסודי ומהותי: קבלת העוסקים במלאכת המשפט. אף שאין חוק כזה – יש היגיון בטיעון שבית המשפט אינו מאפשר למי שאינו מכיר בדרכי התנהלותו לערער בפניו. גם אם אין חוק מפורש כזה, או כזה האוסר לעמוד כאשר הגב מופנה לבית המשפט ולערער.

וההכרעה? נראה כי מוטל על בית המשפט להכיל רחוק ככל האפשר, וזאת בגלל יחסי הכוחות. יש לכך גבול, וכאשר מדובר בהפגנת אי-הכרה בהתקשרות עם בית המשפט יש סבירות בכך שבית המשפט לא יאפשר את הערעור. אם הנאשם היה עומד כשגבו מופנה לשופטים, מאותם נימוקים של טיעון שאמונתו הדתית אוסרת להסתכל על נשים – היה בית המשפט רשאי לדחות אותו. אבל, בית המשפט אינו מקום של חינוך מחדש של אנשים, והיה ראוי שיכיל את ההתנהגות הזו במקרה הזה, של אי הסתכלות. אדגיש – לבית המשפט אסור לקבל עמדה הרומסת את היות נשים חלק ממנו. הטענה היא רק כלפי החובה של בית המשפט להיות מודע לכך שהכוח הגדול מתייצב מול המערער, וצריך לעשות כל מה שניתן כדי לאפשר לו לערער. במקרה הזה נראה לי שעמדת השופט הייתה מוגזמת; במקרה של הפניית עורף ועמידה עם הגב לשופט – זו הייתה צריכה להיות העמדה.

לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

מי רוצה לגור ליד עבריין מין?

מאמרים

על אחריות ופיוס

מאמרים

תכונות הנדרשות משופט ראוי

מאמרים

מינוי השופט יצחק עמית: הפרה של שני עקרונות יסוד באתיקה היהודית

הרב יובל שרלו

סרטונים

הולדת צאצאים מזרעו של חייל שנפטר – זכות קדושה או גבול אתי שאסור לחצות?

מאמרים

אישה חייבת לגלות לבעלה את זהות האב

מאמרים

לא תעשו עוול במשפט

סימני שאלה אדומים על רקע סימני שאלה שחורים

מאמרים

פרשת הרב טאו חייבת להתברר

עוד בצהר לאתיקה

האם מותר להעביר אחריות מוסרית לבינה מלאכותית בקבלת החלטות על חיי אדם?

כמיהה לבת נוספת: האם מותר לפנות להליך PGD מסיבה רגשית?

בין הכרח מבצעי לרגישות מוסרית: מותר להשתמש בציוד מבתים פלסטיניים נטושים?

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?