גם לרוב יש זכויות. לא רק למיעוט

המאמר פורסם ב-"כיפה", 10.2.2021

תקציר

האם מותר לרוב התומך בחיסונים להטיל סנקציות על המיעוט המתנגד לכך?

"אל תהי חכם בעיניך, ירא את ה' וסור מרע" (משלי ג, ז)

העקרונות הם די פשוטים:
מותר לאדם להחליט כי הוא אינו רוצה להתחסן. לא ניתן לכפות התערבות בגופו של אדם.
אסור לחברה להעניש אדם כזה.

אולם, מותר לרוב בחברה להגן על עצמו מפני פגיעה רעה של מיעוטים בו. מותר אפוא לחברה, ואולי אף חובה עליה, למנוע את כניסתם של אנשים שיכולים להזיק לה. גם לרוב יש זכויות. לא רק למיעוט.

חובה לפעול בדרך זו בדרך המצומצמת ביותר – כדי שאכן זו לא תהיה ענישה, כמו שאנו מוצאים ב"לשון הרע לצורך", לאמור: מותר לאסור את בואם למקומות שבהם אכן מוכח שזה מסוכן, כמו במקומות סגורים; 
חובה לעשות זאת בצורה המינימאלית הנדרשת. לא יותר. ולהיזהר שלא להפוך את זה לפגיעה מיותרת באנשים.

עיקר ההתגייסות צריכה להיות לשכנע את אלה שלא מתחסנים שהם נוהגים שלא כשורה – ועלולים לעבור את העבירות החמורות ביותר של "לא תעמוד על דם רעך".

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

אחריות על איבוד שליטה

מאמרים

על אחריות ופיוס

מאמרים

תכונות הנדרשות משופט ראוי

מאמרים

להתקדם קדימה

מאמרים

קיימות יהודית: אחריות סביבתית מתלמוד למעשה

מאמרים

מדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה

מאמרים

האם כל אחד מאיתנו לוקה בהכבדת לב?

עוד בצהר לאתיקה

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

הצורך בקבורה מול שמירה על הסביבה: כיצד להתמודד עם כריתת עצים בבית קברות יהודי?

האם ניתן להסתמך על בינה מלאכותית לשאלות הלכתיות ואתיות?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

איך מאזנים בין השמחה בפורים לכיבוד ההורים?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

חופש העיתונות מול איסור לשון הרע: האם מותר לחשוף מידע רגיש?