בצניעות ועדינות: נישואים בזמן מלחמה פוגעים במטרת הטרור

פורסם לראשונה באתר מקור ראשון

תקציר

האויב מבקש להמאיס את החיים בארץ הקודש המיוחדת הזו, ולעשות כל דבר כדי לערער את קיומנו. כל פעולה מנוגדת לכך – היא חלק מנצח ישראל

-בשעה שמתינו מוטלים לפנינו, בשעה שאנו מוקפים משפחות אבלות ומיוסרות, בשעה שקרן ישראל מושפלת ונרמסת – מתקשים זוגות רבים להכריע האם נכון להתקדם לקראת ברית המשפחה: בין אלה שנמצאים בשלבי ההיכרות הראשוניים, ומתלבטים האם להמשיך בדייטים; בין אלה העומדים בפני אירוסין – ומתלבטים האם ראוי להתארס בשמחה בעת הזו; ובין אלה העומדים להינשא בקרוב, ומתלבטים האם לדחות את החתונה.

להיפגש. להתארס. להתחתן. זו עמדה היסוד. ההלכה מכירה בריבוי תחושות, בסתירות מנוגדות. היא פוסקת כי אבלים מברכים ברכת "דיין האמת", אך אם יקירם הנפטר הוריש להם ירושה גדולה, באותה עת עצמה הם מברכים "הטוב והמטיב". זו דוגמה אחת מני רבים, המלמדת על היכולת שלנו להימצא בשתי תנועות נפשיות מנוגדות – להתאבל מאוד, ובאותה שעה, להביט על היבטים אחרים של החיים. שאלה בפני עצמה היא נישואין של חייל מגוייס והעומד להיכנס לקרב. נדון בכך בנפרד.

על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במצב בו אנו נמצאים. האויב הנורא מבקש לרצוח כמה שיותר ויותר מאתנו – אבל לא רק. הוא מבקש לשבש את אורח חיינו, למוטט את החוסן הלאומי, להמאיס את החיים בארץ הקודש המיוחדת הזו, ולעשות כל דבר כדי לערער את קיומנו. כל פעולה מנוגדת לכך – היא חלק מנצח ישראל, וכל הקמה של בית היא סתירת מטרותיו הנאלחות. ברית הנישואין נוגעת בנצח, ואף שביסודה היא עניין אינטימי שבין בני הזוג – היא גם שלשלת נוספת בצמיחת האומה הישראלית ובמסע הגדול שהיא פוסעת בו, מימות הציווי הראשון "לך לך". תמונות שונות מאירוסין ונישואין המתקיימים בשטחי כינוס רק מחזקים עמדות אלה.

כמובן שלא ניתן לנהוג כרגיל. כמובן שיש לזכור שלידינו נמצאות משפחות כואבות ומתייסרות, אנו כולנו נמצאים בעת צרה. על כן, צריך לנהוג בצניעות, בעדינות, בזהירות, בהתכנסות. לעולם אין אנו רשאים לשמוח באושרנו, כאשר אנו עלולים לדרוס את הכאב הנורא של אחרים. בדרך זו, אפשר גם להתעלם משיקולים שוליים אחרים, כגון הרצון באירוע גדול, או בהשתתפות כל החברים וכדו'. עיקר העיקרים הוא היסוד הגדול שמתברר כאן.

ואנו נברך את כל המתקדמים לקראת נישואין שיזכו להקים בניין עדי עד, בשמחה ובטוב לבב, באהבה אחווה ושלום ורעות, ויביאו אור לחשכה המסוימת בה אנו נמצאים כעת, ושמחתם תהיה חלק מצמיחתנו מתוך המצוקה, ומהאור הגדול שאנו מבקשים שיבוא לעולם.

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

האתיקה של דיבור, דיון ומחלוקת – ברכה לשנה החדשה

מאמרים

האם ניתן לתקן פגיעה מינית?

מאמרים

הנגשה היא לא מעשה חסד – היא חובה

לב בחול

מאמרים

לחשוף או להסתיר? האתיקה של עולם השידוכים

איש צוות רפואי אוחז מבחנה בשתי ידיו

מאמרים

החיסונים נגד וירוס הקורונה אינם משיח

אישה מבקשת צדקה

מאמרים

למי הכי חשוב לתת צדקה?

מאמרים

פרסום מידע שלילי על אדם [נייר עמדה]

מאמרים

קליטה וסיוע לפליטים ואזרחי אויב

עוד בצהר לאתיקה

שיבולים על רקע שדה

מאמרים

המציאות חזקה מכל תחושה

מאמרים

אחריות האדם לעולמו: כשפיקוח נפש פוגש אחריות סביבתית

מאמרים

כי ישרים דרכי ה' – אתיקה יהודית

מאמרים

עקירת משמעותו של מוסד הרבנות

מאמרים

אישה חייבת לגלות לבעלה את זהות האב

מאמרים

להפוך את מדורות ל״ג בעומר להזדמנות

מאמרים

הרב שרלו על טקסי יום הזכרון: "הממלכה חייבת לשלוח את נציגיה"

מאמרים

"באבוד רשעים רינה" או "בנפול אויבך אל תשמח"?