פורסם לראשונה בעלון 'שבתון', יב בשבט התש"פ, 7.2.2020
נבואות רבות ושירי קודש נכתבו בכתבי הקודש על הזהירות הגדולה הנדרשת בשעה שאנו באים לדון במעמדו של האדם בעולם. מחד גיסא, התורה פותחת בהיותו של האדם בעל "צלם א-לוהים", המופקד על קיומו של העולם, שלומו וטובתו, ורודה בדגת הים ובעוף השמיים. לא זו בלבד, אלא שבדברי משורר ספר תהילים נאמר עליו "ותחסרהו מעט מא-לוהים וכבוד והדר תעטרהו", לאמור: אנו 'מעט' פחות מריבונו של עולם, ועטורים כבוד והדר. על כל זה גם נקבעה ברכה מיוחדת שאנו אומרים תחת החופה ולאורך שבע הברכות: "אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בניין עדי עד", וקובעים לדורות את היחס המיוחד אלינו.
מאידך גיסא, אנו מוצאים פסוקים רבים העוסקים בשבריריות האדם. בכל בקר אנו אומרים "אל תבטחו בנדיבים, בבן אדם שאין לא תשועה. תצא רוחו ישוב לאדמתו, ביום ההוא אבדו עשתונותיו". אותו דוד המלך שאמר את הפסוקים דלעיל, על היותו של האדם מעט פחות מריבונו של עולם, גם אמר "ואנכי תולעת ולא איש, חרפת אדם ובזוי עם". הנביאים הדגישו זו פעמים רבות. ישעיהו קורא לכולנו "חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו, כי במה נחשב הוא", והדברים באים לאחר נבואה המלמדת על האפשרות של קריסת העוצמות כולן, וכל הדברים עליהם האדם נשען.
גם המדרש מדבר על שני הפנים של האדם, תוך פרשנות כפולה לעובדה שהוא נברא ביום השישי, ולא ביום הראשון לבריאה: "א"ר שמעון בן לקיש: אחור למעשה יום האחרון וקדם למעשה יום הראשון… אם זכה אדם אומרים לו אתה קדמת למלאכי השרת, ואם לאו אומרים לו זבוב קדמך יתוש קדמך שלשול זה קדמך" (בראשית רבה ח, א). את המשמעות של בריאת האדם אחרון לכל מעשה בראשית מעניק האדם עצמו – זו יכולה להיות תעודת בזיונו וזו מסוגלת להיות תמונת עליונותו הגדולה והעצומה.
מתי אנו נזכרים במבנה הכפול הזה? לצערנו, הדבר בא לידי ביטוי כאשר אנו נתקלים באסונות. בין כאשר מדובר באסון פרטי, בו מתברר עד כמה אנו פגיעים, ועד כמה שינוי זעיר במערכת המטבולית או פגיעה קלה של כלי רכב הנוסע במהירות – מפילה אותנו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא; בין כאשר מדובר במפגש עם וירוס זעיר, המאיים על שלום העולם, על בריאותו וקיומו, שלוקח זמן כדי לפתח את החיסון נגדו, אך גם כאשר המחקר מצליח והתוצאות מבורכות – המשקע שהותירה הידיעה כי יש בכוחו של וירוס זעיר לחולל תהומות, ואף סביר להניח כי ניפגש במהלך חיינו בווירוס אחר, שאפשר שיהיה קטלני הרבה יותר, הוא משקע המציב אותנו באותה טלטלה שבין רוממות דמות האדם ובין חולשתו ואפסותו.
הטלטלה בין הקצוות אינה תלויה בנו, ולא אנחנו מסוגלים לבטלה. זו המהות הקיומית של האדם. בבחירתנו החופשית תלויה ההתייחסות אליה, ולהשפעת הידיעה שלא לעולם חוסן על מעשינו לאורך החיים כולם – על ההכרעה מה חשוב ומה לא, מה לעצב ומה להותיר, ובעיקר – במה כדאי להשקיע את הזמן השאול שאנו חיים בו.
cheap arimidex 1mg buy generic arimidex order anastrozole generic
brand naproxen 500mg order naprosyn 250mg online cheap prevacid 30mg generic
order clarithromycin 250mg generic biaxin buy online buy meclizine 25mg generic
albuterol tablet protonix us cipro 500mg cost
tiotropium bromide price minocycline 50mg us terazosin uk
montelukast 5mg for sale montelukast 10mg cheap cheap sildenafil sale
buy actos 15mg online cheap purchase pioglitazone online viagra 50mg cost
buy cialis 40mg for sale ed pills that work quickly cialis order online
brand cialis 5mg Buy cialis online without prescription slot games free
gambling site gambling site free welcome spins no deposit
caesars casino online online casino games real money wind creek casino online play
buy altace 10mg buy amaryl sale order arcoxia 120mg online cheap
doxycycline 200mg pills doxycycline usa purchase cleocin pill
pay for a research paper azulfidine 500 mg price azulfidine 500mg cheap
mesalamine 400mg cost buy azelastine 10 ml online cheap purchase avapro without prescription
benicar cost calan over the counter divalproex price
purchase diamox without prescription buy imdur 20mg imuran cheap
purchase clobetasol cream temovate cost buy cordarone online
purchase lanoxin for sale lanoxin usa buy molnupiravir 200 mg generic
order amoxil online cheap amoxil brand ivermectin buy online
carvedilol 25mg brand order carvedilol 25mg order amitriptyline pills
indomethacin pills indocin 50mg tablet buy cenforce 50mg for sale
pamelor 25 mg pill cheap nortriptyline 25mg purchase paxil for sale
order pepcid 40mg generic remeron pills order remeron 30mg