האתיקה של הברית – מבט אתי לפרשת "ניצבים"

תקציר

מה ההבדל בין ברית לבין חוזה? מה מחייבת אותנו האתיקה של הברית?

ברית היא לא חוזה. ברית היא לא הסכם.

חוזה רגיל, בא לגשר בין שני צדדים שונים. כל צד של החוזה נשאר בעמדתו – והם מסכימים על עניין מסויים.

לא כך היא הברית.

ברית מדברת בשפה אחרת לגמרי; כל אחד מצדדי הברית מתחייב לא לפעול לאינטרסים של עצמו. בברית שני הצדדים הופכים לאחד, ופועלים אחד לטובת השני.

זאת הסיבה שחתונה נקראת "ברית הנישואין". נישואין הם לא הסכם ולא חוזה; נישואין הם ברית. כשמתחתנים, שני בני הזוג כורתים ברית, והופכים להיות אחד.

הפרת ברית היא הרבה יותר חמורה מאשר הפרת הסכם. הפרת חוזה הוא פגם אתי חמור; אבל לא כמו ברית. הפרת ברית היא טראומה, תנועה איומה ונוראה של שני בני אדם, שכרתו ברית של נאמנות, שותפות, ועכשיו הם מפירים אותה.

לסרטוני 'אתיקה בפרשה' נוספים לחצו כאן

בחזרה לדף הבית

תגיות: נצבים

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

אי אפשר להתעלם מברית הגורל שלנו

מאמרים

"אתם ניצבים היום כולכם"

מאמרים

האתיקה של הברית – מבט אתי לפרשת "ניצבים"

עוד בצהר לאתיקה

לפטר עובדים מסורים עבור כלי בינה מלאכותית? 

חוסך לחתונה ודורש הנחה מהישיבה – הוגן?

קרב בין הלב לשכל: לחזור לבחור שהשתנה?

נמאס לי לזייף אמונה: מה עושים כשהשמיים סגורים?

שילמתי על סדנת אפייה, מותר לי להעביר את המתכון לחברה?

"שלא עשני אישה": הברכה שמבריחה מהדת?

איסוף קרשים לל"ג בעומר הפך לגזל – איך אני מתקן?

כיבוד הורים זו מצווה שהילדים שכחו? כשההורים נותנים מעצמם אבל לא מקבלים בחזרה