הרב יובל שרלו לערוץ 7: אסא כשר מדבר פוליטיקה, לא אתיקה

המאמר פורסם ב-ערוץ 7

תקציר

הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר, מבקר את דבריו הקשים של פרופ' כשר על הממשלה והעומד בראשה, אך מדייק: זו פוליטיקה ולא אתיקה.

דברים קשים נשא פרופ' אסא כשר בהם בין השאר הגדיר את ממשלת ישראל זוהמה שיש להסיר, את הרוגי המלחמה ככאלה שנפלו למען אמביציות פוליטיות אישיות של ראש ממשלה נבל ודחה בבוז את האמירה המיוחסת לטרומפלדור 'טוב למות בעד ארצנו'. מה קרה למנסח הקוד האתי של צה"ל וכיצד צריכים לוחמי צה"ל להתייחס אליו ולדבריו? על כך שוחחנו עם ראש תחום אתיקה בארגון רבני צוהר, ראש ישיבת אורות שאול, הרב יובל שרלו.

על דבריו של פרופ' כשר אומר הרב שרלו כי תוכן רוב הדברים אינו קשור לאתיקה אלא לתפיסותיו הפוליטיות ולהערכת המצב שלו ולאופן בו הוא מפרש את החלטות הממשלה. "הוא מבטא את עמדתו. לתפיסתי כמובן הוא שוגה לחלוטין, אבל זה לא קשור לאתיקה אלא לקריאה פוליטית והערכת מצב לגבי מניעי הממשלה ותועלת המלחמה".

"יש בדברים שלו מעט מאוד שקשור לאתיקה. זה משהו שקשור לאיפיון הקוד האתי של צה"ל. פעמים רבות כתבתי על קוד אתי יהודי לצבא וצריך לזכור שהשורה הראשונה של קוד אתי שכזה צריכה להיות ניצחון על הרעים", אומר הרב שרלו הרואה בעיקרון זה כעיקרון מנחה שצריך להיות בראש ובראשונה מונח בפני חיילים ומפקדים בצה"ל, ולתחושתו כיום "הדבר הזה לא מספיק חד, ומכאן נובעת התקלה".

"אדגיש, אני מאוד בעד קוד אתי. גם לפי התורה יש מקורות הלכתיים מסוימים שעוסקים בהגבלת שפיכות הדמים כמו דברי הרמב"ם והרמב"ן על איסור הקפת האויב מארבעה צדדים ועוד. מעבר לזה קידוש שמו של הקב"ה הוא בהתנהלות מוסרית של צבא המדינה שנושאת את שמו, אבל לפני הכול צריך לזכור שהמשימה של הצבא, וזו אמירה אתית, היא לנצח את הרעים".

ובכל זאת, אנחנו שואלים את הרב שרלו, האם כאשר מי שנחשב לאוטוריטה אתית בצה"ל מגדיר ממשלה נבחרת בישראל כזוהמה ואת ראש הממשלה כנבל ששולח חיילים למותם מטעמים פוליטיים, אין בכך פגיעה אתית?

הרב שרלו משיב ואומר כי אכן קיים צדק בשאלה, והוא מבהיר כי תשובתו שנאמרה היא ניתוח לוגי של מי שלומד את הדברים ובוחן אותם אם הם פוליטיים או אתיים. השאלה טוענת שלמעשה יש קשר בין הדברים, כאשר אדם שגוי אתית הוא קורא את מפת המציאות בצורה שגויה "ויש בזה אמת מסוימת" ובנוסף, אם זו דרכו הפוליטית וזו דרכו לבטא אותה, הוא מפסיק להיות אוטוריטה גם בתחום האתי, "זה נכון, אבל אני מנסה לומר דברים בצורה לוגית ומבקש להבחין בין ניתוח הטקסט שלו לבין העובדה שדברים שכאלה גורמים לבומרנג, כלומר שלצבא יהיה קשה לאמץ גם את הצדדים הנכונים והטובים של הקוד האתי של הצבא, וכך יוצא שתוצאת האלימות המילולית הזו תהיה הפוכה ומסוכנת".

האם המשמעות היא שעל הלוחם והחייל לנתק בין העובדה שמדובר בעמדה פוליטית של הפרופ' כשר לבין היחס לקוד האתי, על אף שמדובר באדם שכך מתייחס לממשלה נבחרת ולעומד בראשה? "הניתוק הזה בלתי אפשרי בצורה חדה כל כך", משיב הרב שרלו ומבהיר כי "קריאת המציאות נובעת גם מהעמדות ובנוסף, מנקודה מסוימת ואילך כבר אי אפשר להקשיב להדרכות האתיות של מי שמכנה אותי או את הצבא בצורה כזו. לכן צריך להיות ניתוק מסוים, אבל לא ניתן לבצע ניתוק מוחלט".

"אין לי ספק שבבד בבד עם תחקירי המלחמה, הקוד האתי של הצבא יצטרך רענון, דיוק וכיוונון מחדש, ואני מקווה שזה ייעשה גם בהגדרת הסעיף הראשון של חובת הניצחון על האויב כיסוד אתי במטרתו של הצבא וגם שידוייק הצד המוסרי האנושי ההומאני והזהירות מהרג אנשים שאינם במעגל הלחימה".

אנחנו מוסיפים ושואלים את הרב שרלו אודות האמירה הנוספת של פרופ' כשר שלכאורה משתלבת עם העובדה שהקוד האתי של צה"ל אינו כולל את ערכי הציונות ואהבת הארץ, והנה כעת הוא אומר במפורש ש'לא טוב למות בעד ארצנו' אלא רע למות בעד ארצנו, האם בכך אין כדי להוציא את הרוח הערכית העמוקה מצדקת הדרך המובילה את חיילינו?

"אין לנו תרבות מוות, ואנחנו כואבים על כל חייל שנופל. אנחנו לא רוצים שבנינו ימותו ובוודאי שאנחנו לא רוצים להיראות כמו אויבינו שחיי אדם לא חשובים בעיניהם כלל. מכאן ועד להגיד 'רע למות בעד ארצנו' המרחק גדול. תורתנו היא תורת חיים, אבל כאשר נדרשת מסירות נפש פרטית למען האומה אנחנו הולכים לשם באמונה דבקות ומסירות", אומר הרב שרלו ורואה בהתבטאות זו של הפרופ' כשר התבטאות לא נכונה ולא טובה. "הביטוי צריך להיות אחר לגמרי. הביטוי צריך להיות טוב להילחם בעד ארצנו עמנו וערי אלוהינו. זכינו בדור שלנו להיות מסוגלים להילחם. גם אחרי פוגרום שמחת תורה, שינינו כיוון ועברנו להילחם, וזו זכות גדולה שהוענקה לנו להיות מסוגלים להתמודד על נפשנו, ערינו מדינתנו ועל התורה".

את השיחה עם הרב שרלו אנחנו חותמים בשאלה האישית אם בעיניו פרופ' כשר הוא אכן סמכות אתית. הרב שרלו מספר כי במשך לא מעט שנים הוא וכשר עבדו יחד, אם כי לא בתחומים לאומיים, אלא בתחומי ביואתיקה ולאור שנים אלה של עבודה משותפת הוא אומר כי "הוא ידען מאוד גדול, אבל ההכרעות שלו נראות בעיניי לא נכונות".

מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

תכונות הנדרשות משופט ראוי

מאמרים

להתקדם קדימה

מאמרים

קיימות יהודית: אחריות סביבתית מתלמוד למעשה

מאמרים

פרק א- מבוא | קיימות יהודית

סרטונים

ההסבר המפתיע של הרב שרלו על מוסר המלחמה בפרשת "בשלח"

מאמרים

פרק יח | מילות סיום

מאמרים

פרק יז | דיני מלחמה והשחתה

מאמרים

פרק טז | הימנעות מבשר

עוד בצהר לאתיקה

האם לקנות מוצר שיוצר בתנאי עבדות?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם ראוי מבחינה הלכתית לעבוד בחברת סייבר התקפי שמוצריה משמשים למטרות בלתי מוסריות?

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

אתיקה סביבתית: האם לקנות מוצר שמזיק לטבע בתהליך ייצורו?

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?